Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

tirsdag 11. oktober 2016

Ny kajakk under bygging. Bygge kajakk selv. del 4. Najad fra Thomasson design

Ferdig slipt innvendig.
Jeg brukte flapdisk på vinkelsliper
det krever at du er vant med verktøy
og sliping. Det blir fort store groper
om man er ørlite uforsiktig.
Når jeg var ferdig med yttersiden så snudde jeg kajakkskroget. Jeg fikk spantene enkelt ut av kajakken og pusset ned innvendig med vinkelsliper og en grov flapdisk. (Vær veldig forsiktig, du bør ha erfaring med vinkelsliper, den tar mye om gangen dersom du er uheldig.)
Deretter pusset jeg med 50 korning papir til det var jevnt, så glattet jeg med 80 korning og 180 korning. NB! Det er viktig at den er jevn innvendig ellers blir det vanskelig å få glassfiberduken til å følge formen og legge seg fint, da blir det luftlommer.
Jeg la på duk og brukte gummisparkel som beskrevet, det gikk veldig bra.

Jeg gjorde en liten tabbe med å sette på varme 5-6 timer etter at duken var lagt, det var for tidlig og det ble et par blærer, men de lot seg få ned igjen så det ble stort sett bra og de to små feilene er uten betydning.
I tillegg la jeg ekstra duk midt under kajakken ut og innvendig som forsterkning. Den ble lagt der man står når man går oppi. I ettertid ser jeg at det er unødvendig, kajakken er "altfor" stiv, dvs unødig sterk og blir sikkert nesten 1 kg tyngre og litt dyrere å lage. Når det først er gjort så ser jeg at kajakken blir utrolig robust, ikke noe fall fra bil eller en liten grunnstøting i bølger skal ødelegge denne. Greenland GT kajakken jeg har kan kjøpes som såkalt Rock Solid og jeg ser at denne Najaden blir sterkere enn det. Skroget alene veier nå ca. 11 kg, målet var 10 kg.
Jeg merker på meg selv at dette ikke er siste kajakken jeg lager selv, jeg trives med prosessen, blir det en god kajakk så kan jeg alltids selge en eller to av de jeg har. Nomad som Thomassen har finnes også i en raskere modell, den er uten ror men likevel en veldig god havkajakk og samtidig litt leken.

Jeg har laget et sete som så langt er svært lett, det består av et ytre synlig lag med karbon og et lag med 160 grams glassfiberduk, det er ikke renskjært ennå, foreløpig så veier det 250 gram. Når jeg er ferdig med å tilpasse setet og sargen rundt skal jeg legge på et lag eller to slik at det blir solid nok. Planen er å lage sargen i 4 mm finer med et lag eller to med karbon på hver side.
Epoksybelagt innvendig


Nå har jeg skjært til og plassert spantene på nytt har begynt å legge dekket. Spantene ble festet med 3 mm skruer helt øverst.
laget en massiv trebit for baug og hekk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?