Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

mandag 31. oktober 2016

Årets oppsett av båt var raskt og enkelt

I år gikk det virkelig raskt og enkelt å ta opp båten.
Fra jeg rodde jolla ut, hektet på båten (Merry Fisher- båten) til båten stod på vogna i døråpningen på naustet så tok det 8 minutter.
Jeg har jobbet en del med å få det enkelt, nå fungerer det veldig bra.

Evinrude E-tec har et konserveringsprogram der motoren automatisk smører seg opp litt ekstra for vinteren. Det anbefales å bruke det dersom man skal stå i ro mer enn 3 mnd.
Jeg kjørte vinterkonserveringsprogrammet nå, selv om det kan hende båten blir tatt ut ei helg eller to for å fiske.

Etterpå tok jeg vasking under vannlinjen.
Groe på siden, der båten ikke er bunnsmurt.
Lavere ned er det fullstendig uten groe.
Fra fabrikk er vannlinjen satt litt for lavt slik at det blir et ubehandlet lite felt midt på båten uten bunnsmurning, der gror det litt. Jeg skrubbet denne groen med en piasava-kost først, deretter brukte jeg en kjøkkensvamp under hele båten. Jeg brukte 30-40 minutter på denne vaskingen + 1 liten time på å vaske rurskjell fra motorbraketten bak på båten. Nå er det klart for bunnsmøring, skifting av sink, gearolje og tennplugger.
Bunnsmøringen går veldig fort, jeg smører bare der det er slitt av, legger man på unødig mye så krakelerer det og til slutt ender det med at man må slipe ned båten. Er man sparsommelig med bunnstoffet slipper man denne krakeleringen og det holder seg like fint år etter år.
Der det var bunnstoff var det helt fritt for groe, båten har ligget ute siden påske, det blir ca.6,5 mnd. det er jeg fornøyd med.

Ingen groe under vannlinjen, bra.
Å endre på bunnsmøringens linje har jeg ikke tenkt å gjøre. Det skyldes at dekorstripen fra fabrikk er satt litt for lavt på midten av båten, dersom jeg bunnsmører høyere opp så bryter det med avstand og linje, det er ikke så pent så jeg får ta det ekstra bryderiet med å vaske litt på siden av båten.

Bunnstoffet er av typen min båtforhandler anbefaler, det heter SeaJet 033, det er selvpolerende. Min erfaring er at det fungerer meget godt.

Tidligere har jeg brukt Jotun Nonstop, det fungerte også bra men den gang viste jeg ikke at det var lurt å begrense seg til de slitte partiene, jeg smurte på like mye hvert år. Med årene begynte bunnstoffet å krakelere og det begynte å bli modent for nedsliping, det er en ganske stor jobb.

Andre ting som ble gjort er å tømme vanntanken og pumpen, ha i frostsikring i vanntanken på toalettet, se over om det er noe vann.
Jeg tok alle tekstilputene opp i hytta, satte luker åpne for lufting.
Inne i kabinen satte jeg en "torrboll", et saltbasert avfuktingssystem. Dvs en plastkopp med plass til en pose med salt oppå. Siden saltet er så hygroskopisk så suger det til seg fukt fra luften og vannet renner ned i plastkoppen.

Hvorfor er det så enkelt:
1. Sidestøtter og baugfeste gjør at båten står på riktig sted i båtvognen
2. Vinsj på båtvognen til å trekke båten i helt riktig posisjon
3. Elektrovinsj til å trekke opp båtvognen med båten på
4. Det er styrekant på skinnegangen som sikrer at vognen står riktig

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?