Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

fredag 28. oktober 2016

Uvær til helgen, ser ut som det ikke blir fisketur men vinteropplag. Litt om forberedelse til vinteren.

De siste helgene har det vært en fin rytme. En dag med tur og annen aktivitet og en dag med fiske og kajakk. Jeg har fått ganske bra med fisk og kan fryse ned så mye jeg vil, men man har jo ikke bruk for alt så kjente har fått adoptere litt. Denne helgen var planen å fiske ganske mye men ved en titt på værvarselet så ser jeg at det sannsynligvis utgår. Vind på opptil 18 m/s og signifikant bølgehøyde på nesten 2 meter (det vil kunne gi maksbølger på opptil 3,5 meter).
Det betyr i praksis at det bare blir kajakkpadling i nærområdet, ved vestavær blir det ikke så voldsomme bølger i nærområdet men nok til litt lek i bølgene.

Søndag blir det sesongavslutning med båten, da trekkes den inn i naustet og vaskes under.
Forrige helg gjorde jeg vinterklart, tømte toalett, vanntank osv. I strålende solskinn polerte jeg tak og sider på overbygget. Jeg fikk også skrubbet ned og vasket dekket godt.
Jeg har kjøpt "Torrbollen" saltbasert avfukter i dobbel versjon + refill, koster lite og er enkelt, den settes i båten til vinteren.

Jeg sjekket også tauene på fortøyningen, de så utmerket ut, men det begynner å bli en del blåskjell på tauet ned til bunnfestet. Neste år når det blir fellesbrygge skal fortøyningen flyttes noen meter, da blir det nye tau ned til bunnen. Erfaringen er at man bør skifte alt hvert tredje år dersom båten ligger mye ute vår og høst. På vår forrige båt hadde vi en læreprosess omkring dette med en billig bøye fra Biltema, den gjennomgående skruen korroderte og mutteren ble dratt av. Nå har jeg en mye bedre bøye og har i tillegg sikret med tau mellom bøylen over og under vann, slik at alt i realiteten er forankret i ringen under bøyen.

Så enkelt som vinterkonservering er på E-tech så er det ikke noe hinder å sjøsette ei helg eller to dersom det blir snøfattig og fint ved sjøen. Er det snø så prioriterer jeg ski og litt kajakk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?