Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

lørdag 8. oktober 2016

Mer enn 20 000 visninger.

Jeg gratulerer meg selv med å ha passert 20 000 visninger på Bloggen.
Båtblogg er for spesielt interesserte, det er ikke så mange som leser det man skriver. I de periodene jeg skriver aktivt så er det 8-10 lesere i døgnet, vinteren 2015 skrev jeg lite da var det få lesere.
Siden høsten 2013 fram til nå så har det vært 20 000 besøkende på bloggen. I tillegg så blir de vist på Google+, lesertallet der er oppgitt til over 230.000 men det er et tall jeg ikke forstår bakgrunnen for.
Det er ikke for pengene jeg gjør dette, jeg har skrevet 219 innlegg,  derav er 207 publisert.
Fortjenesten brutto er på 58 kroner og 42 øre.
Det er andre smågleder som gjør at det er verdt jobben.
Jeg fikk en hyggelig mail fra en nederlandsk mann for et par uker siden og jeg snakker av og til med folk som har lest det jeg skriver, det er hyggelig. Jeg har åpnet for oversettelse siden jeg skriver på norsk.
Det som driver dette er båtinteresse, teknisk interesse og litt formidlingsglede.
På mange måter kan jeg si at jeg startet litt med bloggen på grunn av irritasjon over de to store båtbladene har omtrent samme fokus, det er båter og båtliv for sør og østlandet. Båtbladenes Norge går fra svenskegrensen til litt nord om Kristiansand og det er naturlig nok, det er der det er flest kunder. Jeg savnet derfor mye stoff om det som interesserer meg, fiske, båter egnet for vestlands og nordnorsk klima samt turer som er noe annet enn å ratte rundt i en tett befolket skjærgård og begynte å skrive det selv. På grunn av at det er få lesere og nær null inntekt varierer motivasjonen litt.
For meg så er ViMenn Båt minst like bra som de store spesialiserte båtbladene så jeg abonnerer på ViMenn og får med båtbladet som vedlegg 3-4 ganger i året.
*Jeg har ikke dårlig samvittighet for å skrive dette, jeg har kontaktet redaksjonen i båtbladene og tipset om hva jeg savner, de har svart hyggelig og ordentlig

Jeg lærer en del om hva som virker for å få lesere og hva folk liker, noe som har kommet til nytte i andre sammenhenger.
Siden jeg skriver og presenterer så må jeg nærme meg problemstillinger og spørsmål litt mer profesjonelt, jeg kan ikke bare synse, jeg undersøker en del. Det er noe jeg har hatt nytte av som båteier, bl.a når det gjelder forbruk og bruk av båt, propellvalg osv.
Kunnskap om teknikk og materialer har jeg også nytte av i jobben som lærer i tekniske fag.

De fleste leserne kommer fra Norge med ca.12.000, USA med 2.500, Russland med 1600. Tyskland, Frankrike og Irland har mer enn 400 lesere.
Det som tilsynelatende kan overaske er at det kommer så få lesere fra Sverige (214), men dersom jeg ser det motsatt vei så er det å søke etter båtrelaterte tema på Svenske  litt vanskelig, det blir få treff, det skyldes tegnsetting og vokabular. Det hender jeg aktivt søker etter svenske nettsteder, de er litt vanskelige å få fram uten å kopiere inn det svenske ordet (jeg har ikke disse bokstavene på mitt tastatur, det dreier seg om svensk æ,ø, å)

En annen observasjon er at de mest leste innleggene ikke er de nyeste, de kan ha relativt få lesere. Det er ofte relatert til årstiden, men dersom jeg ikke skriver nye ting så er det færre lesere på de gamle innleggene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?