Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

fredag 14. oktober 2016

Ny kajakk, byggeprosjekt del 5 litt detaljer. Najad fra Thomasson design

Vridd og bøyd samtidig, enkelt med tynne lister.
Jeg møtte nye utfordringer når jeg begynte med dekket på kajakken, det er ganske kraftige buer med små radier i området mellom dekk og festet for spruttrekket (cockpittringen). Trestripsene klarer ikke så skarpe radier uten å knekke.
Jeg har sett litt på andres nettsider, noen legger hele bakdekket mere ned i en slakkere bue, andre lager en bue oppover bak spant 8 (slik at kajakken faktisk er høyere bak enn tegnet, men lav ved cockpitringen med en veldig fin bue å legge ryggen mot ved rulle.)
Saget ca 30 cm av listen ned til ca.1,5 mm,
limer så på 2 stk 1,5 mm lister samtid
som jeg bøyer og fester listen
Jeg hadde lyst til å få til den skarpe 3-d svingen og valgte å slisse opp de siste 30 cm av dekksstripsene bak og lime samtidig som jeg holder den i riktig form.
Jeg har prøvd tre forskjellige metoder.

Metode 1: De ferdige listene som er høvlet på 1 side, jeg skjærer den ned til 1,5 mm slik at den høvlede siden står igjen. Deretter limer jeg på to stk 1,5 mm tykke strips presser dem sammen der de skal være. Under skjøten på undersiden legger jeg en 5 cm lask, også den 1,5 mm tykk.

Metode 2: Tar en uhøvlet list som da er litt tykkere, skjærer inn et 30 cm langt kutt på midten. Deretter tar jeg lim på begge sider av to 1,5 mm strips og putter dem inn i sagsporet.
Her splittet jeg en 6 mm list på midten og la inn to
tynne 1,5 mm lister med lim  på midten.
Hva som er best vet jeg ikke.
Jeg setter så listen på plass og bøyer den slik den skal være før jeg setter på mange limklemmer mens limet herder.

Metode 3 som jeg ikke har prøvd ennå: Kanskje enda bedre om man tok den høvlede stripsen på en båndsag som har tynnere blad. Da kan man splitte den ferdig høvlede stripsen og legge inn en 1,5 mm list på midten.

Jeg endte opp med å bruke metode 3 med båndsag og et tynt innstikk, den likte jeg best.

NB! Det finnes en metode 4. som er enkel, rask og robust, dampbøying (steambending). Man steamer ganske enkelt listene som da enkelt lar seg bøye i riktig fasong. Jeg har pr. i dag ikke noe egnet utstyr, men det er uhyre enkelt å lage.

Klemmer sammen listen mens limet tørker.
Der listen vrides på venstre side brukte jeg en skrue
og en list for å holde den på plass mens
limet tørker.
Egentlig burde cockpitringen vært ferdig for noen dager siden, feil prioritering, men det er moro med litt fremdrift hver dag så det er ikke alltid man prioriterer 100% rasjonelt.

Først saget jeg ut ringen til spruttrekket i 4 mm kryssfiner, det er det tynneste jeg hadde uten å kjøpe ny.
Deretter lag jeg 1 lag glassfiber i epoksy på hver side, jeg klemte den på plass i kajakken mens den herdet, dette for å få riktig fasong.
Når det var herdet tok jeg og skrudde mange klosser på en plate. Klossene ble skrudd fast med ringen som mal.
Etterpå har jeg skjært mange 48 mm høye og 1, 5 mm tykke lister som jeg laminerer sammen til en ring, med cockpitringen og klossene som mal.
For å holde midtlisten bak rett og fin klemte jeg den sammen
med en rett list mens limet tørker.
Også her bruker jeg en skrue og en liten bit av strips
 for å holde stripsen nede
3 eller 4 lag tenkte jeg vil være nok, det er jo solid nok før glassfiberen legges på.

Fasongen jeg har valgt på cockpitringen er den litt moderne med firkantet fasong bakerst, det er mye lettere å få på spruttrekket. Størrelsen er valgt for at mitt neopren spruttrekk skal passe. Størrelsen er standard 80 x 40 cm. Jeg foretrekker å ha samme cokpitstørrelse på alle kajakkene.











Jeg kjøpte en rullekniv for å skjære striper av glassfiber.
Det er et billig og meget godt verktøy.
Det burde jeg gjort før jeg klipte biter og la under kjølen.
Laminering av den delen cockpitringen som skal
ned og møte dekket (sarg). Selve ringen skar jeg ut i kryssfiner
og la et lag glassfiber på hver side for at den skal
holde riktig bue under arbeidet.
Når den er ferdig og passer så legger jeg noen lag
glassfiber rundt samt et lag med karbonfiber for
estetikken. Lårstøtte kommer helt til slutt.

Mange 1,5 mm tynne lister som
skal bli ringen fra dekk og opp
til festet for spruttrekket.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?