Translate

• Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

onsdag 5. oktober 2016

Padletur på kvelden 3.oktober 2016. Pass på å vær synlig, bruk lys på kajakken og hodelykt.

Nå i overgangen september- oktober er det fint lys om kveldene.
Kajakklubbens faste mandagspadling varierer gjennom året. Nå når det begynner å bli tidlig mørkt om kveldene blir turene litt kortere og det sosiale får større fokus.
I dag padlet vi fra Børsa båthavn til Buvika og tilbake, det blir 9-10 km tilsammen.
Det var blankstille og vi padlet inn i den blå timen mot Buvika, på returen fikk vi silhuettene av de andre padlerne mot det litt vare, forsiktige rødgule kveldslyset, det er fascinerende at man blir så betatt av lyset år etter år.

Litt om sikkerhet og lys.
Vær obs på at det er vanskelig å se en liten, lav kajakk fra en båt, spesielt i sjøgang.
Det å gjøre seg lett synlig er derfor viktig.
Vi bruker hodelykter, noen har røde LED lys på kajakken.  Jeg har en lanterne med magnetfeste, Navi TriColor, den er synlig på et par nautiske mil. Jeg bruker også en brukbart kraftig hodelykt, samt at jeg har med en reservelykt og reservebatterier.
Når det kommer båter bruker jeg å sette lyset mot båten på litt lang avstand slik at de kan bli obs på oss tidlig.
Det må tilføyes at det generelt er lite båttrafikk på Gaulosen på kveldstid nå på høsten. På de siste 4 mandagspadlingene har det vært en båt ute som har vært nærmere enn knappe 2 nm (3-3,5 km).
Det blir dermed enda viktigere å ha fokus på sikkerhet slik at man ikke blir sløv og dropper det