Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

fredag 8. august 2014

Tur til Veiholmen ruteforslag

Fra Aure, Lesund og Skardsøya så er det en fin dagstur tur til Veiholmen på Smøla.

Turen er på 22,5 nm målt fra Mellandsvågen/Lesund.
Oversiktskart viser ruten fra plotteren.

Veiholmen har ei fin og lun havn med gode gjestebrygger, restauranter, museer og dagligvare kombinert med landhandel.

Restaurantene holder stort sett meget god standard, vi har spist på flere av dem og alltid fått god mat og god service.

Selve båtturen er veldig fin og idyllisk, det er en tur som vi gjerne tar når vi vil vise gjester området. 

Med små båter som vi har så er turen litt værutsatt på strekningen fra Steinsøya til man er i le mot Ramsøyfjorden, været kommer her ute fra Frøyfjorden som er ganske åpent farvann. På ettermiddagen så kan solgangsbrisen gi ganske høy og krass sjø med bølger på 0,5 til godt over 1 meter signifikant bølgehøyde.

Man starter med å krysse leia og kjører i hovedleia mellom Ramsøya og Smøla. Ønsker man å gå veldig skjermet kan man gå til Reiråklakken lykt. Kartutsnittet over viser ruten vi bruker å gå utenfor Steinsøya. Fra lykta legger man kursen på den anbefalte leden innenfor Steinsøy og videre følger man den godt merkede leia inn mellom  idylliske holmer og skjær.  
Er det litt sjø kan man følge leden innenfor Bjøringsøya (merket Bj på mitt sjøkart) eller man følger leden som er merket litt mer midt i. Går så videre etter ledforslaget og fortsetter leden til man passerer under broa  som går fra Hopen-Måsøya og over til Flatøya.

Ruteforslag. rød strek er ytre forslag, grønn strek er indre forslag, følg sjøkartsverkets merking (led) strekene er bare til veiledning.






NB! Vær svært nøye med å følge den merkede leden på kartet/plotteren, står det at det skal gjøre en bue midt på et tilsynelatende åpent strekke så gjør det. Det er flere grunner og skjær som er vanskelige å se. 

Det er imidlertid lett å følge leden om man følger med. Fortsett så under brua (NB! Viktig), fortsett litt forbi brua og små fartøyer kan da følge sjøkabelen som er merket på kartet ut til man når i den gamle leden. Grunnen til at jeg følger sjøkabelen er at den er lagt av et større fartøy. NB! Akkurat når du svinger av fra leden ved Flatøya er det noen grunner man må følge ekstra godt med, videre etter det er det rimelig enkelt.
Rød strek enkleste forslag via Håholmen, grønn strek følger sjøkabelen
Større fartøyer eller folk som trives dårlig med løsningen kan gå litt under 1 nm videre og velge den enklere litt åpne renna som går mot Håholmen og er merket med lateralmerker.







Rød strek følger gamle leden Innveien
Følg så sjøkabelen et stykke til Kaggholmen der kommer man inn på den gamle leden og man går utenfor Leiskjæret og Skuskjæret deretter følg stakene stakene som fører deg inn til selve været.

Fra kartplotter. Rute utenfor Steinsøya, er det ruskete kan man gå innenfor.

Det indre forslaget er mest skjermet. Med plotter og et våkent øye er det enklere enn det ser ut til.

Vær obs på at autoguiding med et noen år gammelt Garminkart fører deg inn i den gamle leden som var før veien og moloen ble bygd, med andre ord så stopper leden midt i ei steinfylling. Det er derfor du skal fortsette under brua før du svinger opp mot været.

NB! Dette er en blogg, ikke en komplett beskrivelse. Du må bruke sjøkart og plotter med fornuft.
God tur.
© Asbjørn Solberg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?