Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

fredag 1. august 2014

Padletur med luftkamp mellom ørn og måse. Fisketur på natta.

Forrige ettermiddag skulle jeg padle en liten tur. Bort til Åkvika og tilbake er det litt over 9 km og jeg bruker 25-30 minutter hver vei, litt avhengig av været.

Nå når det har vært så varmt i sjø og luft så har jeg vært litt rask i vendingen og ikke hatt med noe utstyr i kajakken
.
Jeg angret på at jeg ikke hadde montert kameraet på kajakken. Bare noen meter over og rett foran kajakken kom en havørn flyvende med en plagsom måse som jaget på den. Denne luftkampen pågikk over en lang strekning. Jeg mistet et godt opptak, men fikk en flott naturopplevelse. Måsen hang som en ilter klegg over nakken på ørnen som fløy videre i en stor halvsirkel.  Hvor stresset ørnen egentlig blir av dette vet jeg ikke.

Resten av padleturen forløp uten de helt store hendelsene.

Litt utpå kvelden fikk jeg lyst til å prøve fisken og dro ut på Klakkan. Det var havblikk så langt øyet kunne se og fullstendig vindstille. Hverken jeg eller noen i de to andre båtene fikk noe.
Det endte med at to karer i en Sandstrøm med innebordsmotor la seg ved siden av meg og slo av en prat i sommernatten siden de ikke fikk noe fisk. Vi ble liggende lenge og småprate om båt og fiske.

Jeg dro videre ut i retning Ramsøysundet og fikk en fin torsk på 3-4 kg.
Sløyebordet.
Bilde fra i dag.
Jeg fileterte den og var inne i halv tre tiden på natten. Morgenen etter prøvde jeg igjen og fikk 5 småsei. Siden måkene ikke kretset rundt de andre båtene som da var ute så antar jeg at det var bare jeg som fikk noe. Jeg har mere tro på fisket når det er litt sjøgang.

Fisken endte opp som tilleggsgave i en 75 års dag, vi beholdt nok til en middag til oss selv, det ble spist nå i dag.

Sløyebord.
Marineteam som er min forhandler solgte tidligere noen solide gode sløyebord til en stiv pris. Resultatet var at ingen ville kjøpe dem, nå har de tatt inn disse enkle, rimelige sløyebordene til ca. 300 kr.
Disse rimelige sløyebordene er greie nok, man får gjort opp fisken men vinkelen på dem passer ikke helt til stangholderen så det blir litt skjevt. Det fungerer såpass ok at jeg ikke kommer til å kjøpe noe bedre på en lang stund.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?