Båtjournalister har hatt lite fokus på lasteevne, når man ser tilbake på båtomtaler så spiser journalister og publikum produsentens passasjertall rått uten å reflektere over angitt totalvekt.
Merry Fisher 595 har en lasteevne på 610 kg. Om jeg har oppfattet CE reglene riktig så omfatter denne lasten gjelder bensin, motor, vanntank, fiskeutstyr osv.
Merry Fisher 605 har lasteevne på 830 kg.
Fast utstyr og vekter:
Evinrude E-tec 90 HK-140 kg (Yamaha 115 - 170 kg)
Bensin 100 l.- 66 kg. (Densitet 0,66)
Vanntank: 15 l- 15 kg. (standard på båten er 20 liter, jeg har 15 liter.)
Bord på akterdekk + annet småtteri: 10 kg
Anker og tauverk 10 kg.
Sum vekt fast utstyr: 241 kg (med Yamaha 115 Hk-270 kg) (Kan reduseres med over 50 kg)
Nyttelast = Tillatt makslast - fast utstyr- bagasje
610 kg - 241 kg = Merry Fisher 595 har da lasteevne 369 kg, dette er med passasjerer og bagasje.
830 kg - 270 kg = Merry Fisher 605 har da netto lasteevne 560 kg, altså passasjerer og bagasje
Med andre ord så må man passe på å lette båten dersom man skal på kosetur med 6 personer ombord. I realiteten ser jeg at det er sjeldent at man er så mange i båten.
I sommer har vi vært opptil 5 i båten i forbindelse med vannskikjøring og i forbindelse med en godværstur. I godt vær oppleves det at det er plass til 6 personer.*
Få ned vekten:
Det enkleste er å legge unødig ekstrautstyr i båthuset, kjøre med ca halv tank og ha med lite vann.
Man vinner fort lasteevne på mer enn 50 kg. Man får da:369+50= 419 kg, noe som kan være 4 voksne og 2 ungdommer. Husk at 4 litt overvektige voksne utgjør nesten denne vekten alene.
Til sammenligning:
Evinrude E-tec 90 HK-140 kg
Honda 100 HK- 170 kg
Suzuki 100 HK- 190 kg
Suzuki 90 HK- 160 kg
Tenker man på litt større (f.eks 20-21 fot) båt så krever det større motor og da følger det oftest med større bensintank. Jeg har sett på tallene på et par tre båter jeg finner data på og blir litt betenkt.
115 HK motorer veier fra ca.200 kg og opp til 225 kg. en 200 liters bensintank veier 132 kg(+ selve tanken) og en vanntank på 100 liter veier drøye 100 kg. Så trenger man litt større anker og litt mer av annet utstyr slik at tau og anker blir 20 kg. Kanskje har man 2 store batterier i stedet for et lite, det gir en mervekt på mer enn 30-40 kg. Summerer man dette så ser man at den litt større båten får en utstyrsvekt på opptil 517 kg mot Merry fisher 595 sitt utstyr på 241 kg. Det er en differanse på 276 kg som man må ta med i betraktningen. En større båt må med andre ord ha minst 886 kg (850-900 kg) i lasteevne for å samme netto laste/passasjer-kapasitet som Merry Fisher 595 og over et tonn sammenlignet med Merry Fisher 605.
Til ettertanke når man ser på brosjyren til f.eks Buster Cabin som anbefaler 150-200 HK, har 200 liters tank og angir 8 personer. Samtidig oppgir de en lasteevne på 600 kg ifølge brosjyren på deres nettside. (Det er litt uklart i brosjyren om dette er CE merkingen eller et annet nettotall. Dersom det er CE merkingen så er den tørrvekt uten motor.) http://www.buster.fi/sites/default/files/attachments/buster_nor_low.pdf
Tilbake til Dolmøysaken. Dolmøy 230 er en 23 fots CE merket båt for fritidsbruk i kategori C (utvidet). Dvs.13,4m/s med vind og 3,4 meter høye bølger ved kysten.
En svensk turist døde etter å ha havnet i vannet da en Dolmøy 230 ble fylt med vann og kantret.
Årsaken til at båten ble fylt med vann er i følge Statens havarikommisjon for transport en kombinasjon av overlast og en uheldig utforming av dørkluker uten tetting. Grunnet overlasten har det kommet noe vann inn gjennom sjøslagportene og dette vannet har trengt ned i rommet under dørken. Når det rommet har vært delvis fylt opp så har det trengt vann inn i tilstøtende rom som ikke er drenert eller tømmes av lensepumpen.
Kritikken av Dolmøybåtene går ikke på sjøegenskaper eller det båten er designet for. Det er kombinasjonen overlast og uheldig utforming som er i fokus. Den uheldige utformingen gjør at selv lite vann på dekk gradvis vil trenge inn under dekk. (jeg har sjekket under dekk på Merry Fisher, tilstøtende rom er drenert så problemet skal ikke kunne oppstå)
http://www.aibn.no/Sjofart/Undersokelser/14-420
For de som har med mange passasjerer, fisker mye eller er ute i dårlig vær kan det være verdt å tenke på nivåføler med alarm under dekk, det er ikke standard på de fleste båter.
Personlig kjenner jeg ikke Dolmøybåtene, men har sett dem i bruk og har et godt inntrykk, men de må brukes med vett. De kan ikke laste mer enn 775 kg .
Samlet last av 5 fiskere + 1 guide og opp mot 100 kg fisk + motor og bensin var på ca.900 kg.
Fra produsentens hjemmeside |
Dette tror jeg gjelder mange båter i størrelsen 6-7 meter så jaget etter mange passasjerplasser i relativt små båter er noe man skal være forsiktig med.
Ønsker man å ha med mange venner eller storfamilien så må man rett og slett kjøpe stor båt. Som båtfører er man kaptein og ansvarshavende. Man påtar seg et stort ansvar som skipper/reder når man stapper 8-10 mennesker i f.eks en Buster Cabin og tilsvarende båter uten å tenke på vekt.
Et annet aspekt er ansvaret dersom man gjør en feil i f.eks 25 knop.
Det er mer stressende og mulighetene for feil er større når det er mange folk på lite areal, sannsynligheten for feilnavigering/ uoppmerksomhet øker.
NB! Dette er en blogg, ikke et vitenskapelig dokument. Tallene jeg bruker er cirkatall og det er ikke noen andre som leser korrektur. Å dobbelsjekke absolutt alt tar tid. Faktafeil kan forekomme selv om jeg forsøker å være korrekt.
*Med å lage en ekstra sitteplass over døråpningen så kan 4 voksne sitte oppe i vindushøyde inne i kabinen på Merry Fisher 595. Den praktiske grensen for hva som er koselig er 4-5 personer når det er dårlig vær og alle vil være inne i kabinen.
Oppdatering februar 2015:
I oktober 2014 har Dolmøy oppdatert videofilmen som presenterer båten med fleksistyring. Om oppdateringene vedrørende båten er fra samme dato vet jeg ikke.
De viser ikke bilder, bare videofilm av båten mens den kjører.
Bildemappen viser ikke noen bilder av lukeløsning men inneholder mange bilder av båten og dens løsninger, styreløsningen som vises på bildene er ikke den samme som på videofilmen.
Her er bildene: http://vindfang.no/dolmoy230f/index.html
Mens spesifikasjonen de oppgir indikerer på at konstruksjonen er endret uten at de skriver dette.
Her er direkte link til hjemmesiden: http://dolmoy.no/baat/baat/vis/1
Hjemmesiden sier dette:
Hvorfor Dolmøy 230 (Fisker eller Combi):
• Dobbelt skrog og innerliner
• Flytetanker styrbord, babord og framme
• Dobbel kjøl (flytetank)
• Dobbel framskip (flytetank)
• Flytetanker styrbord, babord og framme
• Dobbel kjøl (flytetank)
• Dobbel framskip (flytetank)
Dette betyr at båten ved skrogskader/tar inn vann, har denne tilleggssikkerheten og derved ikke synker. Batteriet er montert på dekk, noe som betyr at lensepumpa får strøm og at båten holder seg flytende og kan kjøres for motor til kai selv om båten er fylt med vann. Tester gjort med vannfylt båt viser at den også er meget stabil. Båten har meget god avrenningspalte, det fins ingen skrog-gjennomføringer eller slanger som kan lekke eller gå tett. Dette betyr at båten har et selvlensende flushdekk, og dekket er plant både foran og akter (ingen ”snublekanter”
Fra annonse 2018:
Samlet tillat makslast inklusive motor = 775 kg.
Spesifikasjon | |
---|---|
Dolmøy 230 Fisker Fleksidrive kr 229.000 | |
Lengde | 6,90 m |
Bredde | 2,45 m |
Vekt | 850 kg |
Motor | 60-115 HK |
Rigg | Lang |
Maks belastning | 4-6 pers =450 kg + utstyr/fangst + motor = 775 kg |
Fart | Max motor 35 knop |
Kategori | C |
Ankerboks | 2 |
Badestige | Standard |
Selvlensende | Standard |
Styring | Hydraulisk |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Har du kommentarer eller tips?