Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

torsdag 21. august 2014

Båtguiden ser ut til å være svært mangelfull. Tvilsom markedsføring.

Bladet Båtliv omtalte Båtguiden redaksjonelt for et par uker siden..
Faksimile av forsiden av bladet med omtalen.
Da jeg er båtinteressert så kikket jeg på den og oppdaget fort at det mangler mange båter i denne oversikten.
f.eks så finner jeg ikke båter fra Benetau,  Jeanneau, Buster og mange fler.
Jeg kjenner ikke kriteriene for hvordan båter kommer inn i Båtguiden men man kan spørre seg om det en ren annonsebok. Man utgir så denne annonseboken for å være en komplett oversikt over båtmarkedet.

Jeg har ikke noe imot annonsering, det er en viktig del av det å drive butikk.
Det jeg reagerer på er at det blir gitt ut og omtalt som et redaksjonelt produkt som kobles tett mot bladet Båtliv.

Jeg oppfatter bladet Båtliv som et godt redaksjonelt produkt og mener det forplikter, selv om de er medeier i Maritimt Forlag. Denne unyanserte koblingen blir litt betenkelig, spesielt at de gir boka redaksjonell omtale og omtaler den i ordelag som gir inntrykk av at dette er alle båter på det norske markedet.

Jeg har sendt mail til forlaget og spurt om kriteriene. Pt har jeg ikke fått svar (denne posten har nå ligget lagret i snart 14 dager uten svar). At jeg ikke får et utdypende svar er vel ikke så uventet.
En ukjent person med litt båt-interesse finnes det flere av og det er ikke sikkert at spørsmålet passer for godt.
For meg betyr det indirekte at de ikke ønsker å svare.

Nå i dag 20.08.2014 er det et hovedoppslag i Båtliv at de har testet over 700 båter. På nettsidene er svært mange av båtene på markedet listet opp og alle testede båter er linket med mulighet til å kjøpe testen /laste ned for abonenter.
Det viser at de har de nødvendige oversikt, data og kunnskaper.
Her er annonse fra Norsk Maritimt forlag.

Av erfaring vet jeg at Båtlivs tester er gode nok. Det at man enten må være abonnent eller betale for å laste ned testen fra nettsidene, det forstår og respekterer jeg. Det jeg ikke liker er at de utgir boken for å være et redaksjonelt produkt.



Merknad! Jeg har sendt forespørsler om positive ting til andre firma nå i høysesongen for båt og ikke fått svar der heller, så man skal ikke dra denne konklusjonen for langt.

Om noen fra bladet Båtliv eller Maritimt forlag leser dette og har innvendinger er de hjertelig velkommen til å forklare/oppklare. Dersom jeg har skrevet noe feil så er jeg villig til å rette opp dette og beklage feilen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?