Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

fredag 22. august 2014

Klar for ny båthelg. Kosetur til Aure.

Kallandsvågen fredag kveld (22.08.2014)
Legg til bildetekst
Når dagene blir kortere og kveldene mørkner utover august blir det mange fine stunder som man kan nyte selv om det er litt for mørkt å ut å fiske når man har kommet fram til hytta.

Det ble kosetur med båten inn til Aure. Vi var 4 personer, fruen og min søster og svoger.  Tur retur er det 16,9 nm.

Vi la til på gjestebrygga og fikk handlet maling og noen beslag på Coop byggshoppen på brygga. Fruene var en tur på Strand klær.

Jeg er litt blandet i mitt syn på å betale for kortidsparkering der hensikten er shopping. Jeg tror kanskje at butikkene egentlig taper på det på lang sikt.

Når vi kjørte til Aure var det strålende vær og fruene satt bak, mens vi gutta satt inne og pratet litt båt. Det er ganske sannsynlig at svogeren kjøper ny båt i høst.
Første kvarteret tøffet vi på tomgang, det vil si  drøye 3 knop, dro opp i 24 knop bort til Lesundet, der det er 5 knops grense. Å tøffe gjennom Lesundet er vakkert og avslappende. Etter Lesundet trakk min søster inn igjen, det er litt mer høstlig drag i luften selv når solen skinner.
Med to bak og to inne (samlet vekt ca. 350 kg ) så bruker 90 hesteren litt tid på å nå opp i planingsfart, men når vi først er oppe så går det veldig fint. Det er god bæring bak og det oppleves ikke som at baugen peker opp. Når vi passerer 12-13 knop så glir vi veldig fint.

Jeg tok fram den nye seteløsningen som min søster satt på (ileggsplate mellom passasjerstol og vasken, tidligere omtalt). Det fungerte utmerket.

Før returen begynte hadde det begynt å regne så alle 4 trakk inn i kabinen. Fruen la seg ned på benkene foran for å slappe av. De to andre satt begge i fartsretningen.

Med alle 4 inne i kabinen akselerer båten lett og fint opp i plan og jeg føler at det går fint med minst en person til. Plassmessig så hadde vi et sete ledig så det hadde gått fint. Med 6 personer ville det blitt litt mer intimt.

Når vi kom ut Lesund var det litt vindsjø med krappe bølger som brøt litt hvitt, med en person liggende foran ble riktig fart ca.14 knop i mot bølgene. Av og til opp mot 17 knop og av og til ned mot 12 knop. Skulle vi gått fortere måtte vi flyttet litt på passasjerene slik at fruen som lett blir sjøsyk og har liten aksept for bølgeslag i skroget hadde fått den normale passasjerplassen bak.

Dagen etter ble det taket på boden lagt, nå er det bare vindskier og vannbord igjen, samt at vi gikk en fin tur opp til Knubben på Skardsøya, det er en fin tur for båtfolket.

Du når den fra innerst i Mellandsvågen eller innerst i Kallandsvågen. Turen starter like ovenfor svingen i Mellandkrysset og er merket med 4-fjell skilt + retning. Løypa er merket med røde prikker slik som turistforeningens stier er merket.
Panoramabilde fra toppen.
Det viser litt av vårt båtområde.
Det er fra Eidestranda og ut til Ramsøya.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?