Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

fredag 29. august 2014

Fisketur med Jeanneau Merry Fisher 595. Ramsøyfjorden i retning Frøyfjorden.

Som jeg skrev søndag kveld så fikk jeg ikke noe fisk. Intensjonen med å rigge til kameraet var å vise fisking med båten. Jeg har likevel klippet filmene og satt dem sammen til en liten filmsnutt på knappe 2 minutter. Den viser litt hvordan båten går i sjøen og hvordan det fungerer å fiske fra akterdekket.

Det var en fin kveld med fin solnedgang og rolige havdønninger på ca. halvmeteren lengst ute, de vises dårlig på filmen. På returen var det mørkt så jeg filmet ikke, det var da litt ruskevær og jeg gikk innover i behagelige 16-20 knop.

Hastigheten jeg lå på utover var ca.24 knop. Kjøreavstanden var på 10-12 nm fra Lesund ut i Ramsøyfjorden med retning Frøyfjorden. Totalt kjørte jeg 25-26 nm.

Årsaken til såpass store (kostbare) distanser er at det er så mye nise og småhval i Trondheimsleia at jeg ikke fikk fisk.
Jeg benyttet derfor sjansen til å bli kjent med nye potensielle fiskeplasser ute i Ramsøyfjorden. Jeg fant et par plasser med mye og tilsynelatende stor fisk, men jeg lå ikke i ro mange minutter før 5-6 niser "patruljerte rundt båten. Jeg filmet ikke dette. Men fikk et greit bilde som jeg har lagt ut tidligere. (Skal man få til god film av nisene og annen småhval må man filme og redigere svært mange timer, det har det ikke vært tid til så langt. Det er mange gode naturfotografer som viser dette. Jeg har stort sett båt og fiskefokus.)

Jeg nevnte kostbare distanser, to turer på 25-26 nm hver blir over 50 nm tilsammen, det betyr knappe 40 liter bensin og koster over 600 kroner så en kan ikke gjøre det hver helg uten fangst.

Selv om jeg ikke fikk fisk så fikk jeg en fin naturopplevelse.
Jeg har nå nesten 70 timer på loggen i år.
Samlet  kjørelengde på båten siden jeg kjøpte den er på 1020 nm. (Årets 60 -70 timer + de jeg kjørte i fjor høst).

Båten har blitt brukt nord på Helgelandskysten fra Tonnes (Polarsirkelen) opp til og med Meløybasenget og rundt Hitra-Smøla området. Jeg har vært på tur både med fruen, med venner, til vannskikjøring med sønnene og venner, samt en god del alene.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?