Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

mandag 25. august 2014

Sikerhet og sikkerhetstankegang ombord i båt. Båthavari august 2014

Jeg har vært litt inne på det før. På bakgrunn av en ulykke nå i helga tenkte jeg det var tid for å nevne at tanken på sikkerhet i små båter viktig.

I sommer omkom en svensk turistfisker etter kantring ved Mehamn i Finmark. Der ble det brukt drakt og sikkerhetsvest,  det ble ikke sagt noe konkret om årsak men det kan virke som helse var en medvirkende årsak.

Nå i helgen sank en fritidsbåt ved Buholmrosa i Osen. Hurtigruta MF Lofoten snudde og tok dem ombord.
Mange aviser har skrevet om dette.
Namdalsavisa er vel nærmeste avis til hendelsen. http://www.namdalsavisa.no/Nyhet/article7545420.ece

Her er et lite klipp fra artikkelen, det er kapteinen som uttaler seg til avisa:

Mayday

Det var et ektepar i 40-årene fra Trondheim og en hund om bord i den 26 fot lange båten.
– Vi hørte et mayday-anrop på kanal 16 på VHF-radioen, og skjønte med en gang at det var en fritidsbåt som hadde gått på grunn og tok inn vann ved Buholmsråsa fyr, forteller Lande.
MS Lofoten var på veg sørover og hadde passert ulykkesstedet da nødanropet kom. Båten måtte derfor snu for å berge de tre.

Båten sank

Etter hvert måtte ekteparet og hunden ut i vannet da båten sank. Ekteparet sto med vann til livet da MS Lofoten kom.
– Paret hadde heldigvis med seg en liten lommelykt som gjorde at vi...
 Sikkerhetsutstyr er viktig også i små båter. 
Kart og plotter, samt å holde sitt bestikk i orden er selvsagt viktig. Men vi er mennesker og feilnavigering skjer og tekniske ting som motorstopp eller lekkasjer skjer også av og til.

Jeg mener derfor at det er viktig å ha med litt sikkerhetsutstyr i båten.

  1. Sjøkart samt at man må vite hvor man er på kartet. Lupe til å se detaljer.
  2. Linjaler, passer,  (navigasjonshjelpemidler)
  3. Kompass som er "kalibrert". Dvs justert for magnetisme ombord. Evt. ha deviasjonstabell.
  4. VHF, gjerne koblet opp mot kartplotteren slik at det går melding med posisjon direkte dersom uhellet er ute, (Distress funksjon)
  5. Kartplotter med oppdaterte kart for området. Jeg mener at mobil/ Pad o,l er utilstrekkelig.
  6. Redningsvester til alle i båten er påbudt og viktig. De ikke bare flyter men de isolerer også, slik at varmetapet blir mindre.
  7. Redningsdresser eller flytedresser er noe man bør vurdere sterkt. Disse isolerer mot vær og vind og øker overlevelsestiden betydelig.
  8. Lommelykt med friske batterier(hodelykt). Strobelight er enda bedre.
  9. Nødsignalutstyr.
  10. Pumper, det er viktig med fungerende lensepumper.  På min Merry Fisher 595 er det tre elektriske pumper og en manuell. To elektriske under dørken inne i kabinen og en elektrisk og en manuell under akterdekket. NB! Jevnlig ettersyn.
  11. Jolle, redningsflåte e.l. Går man store strekninger bør man vurdere å ha en slags redningsfarkost dersom det er plass ombord.
  12. Anker, drivanker og tauverk. Drivankeret må være stort nok og ha tau på minst tre ganger båtlengden. (min erfaring er at det må være 20-25 meter).
  13. Bensin/dieselfilter. Reservedrivstoff.
  14. Verktøy, sikringer, ekstra pærer. Hodelykt for "mekking"
Det er to scenarier man må forberede seg for.
  1. Forlis grunnet vanninntrenging. (Crash i høy hastighet med og uten promille tenker jeg ikke på her.)
  2. Teknisk svikt med påfølgende avdrift og fare for kantring, grunnstøting osv.

Vanninntrenging kan skyldes grunnstøting, treff i vannet av gjenstander eller tekniske feil.. Tekniske feil kan være propellhylser, skroggjennomføringer, slanger og pumper.
Godt vedlikehold og utskifting av deler som er utsatt for tæring er viktig. Doble slangeklemmer regnes nå som standarden.

Teknisk svikt kan skyldes så mangt. Det man kan gjøre for å forebygge dette er:
  1. Regelmessig oljeskift
  2. Regelmessig skifte av filtre, både diesel/bensin og oljefilter
  3. Ha god kontroll på vannutskillere. Vann inn i en Common rail diesel koster fort 100-150.000 samt at det kan føre til havari.
  4. Årlig kontroll av bensin eller dieseltank.
  5. Følge de serviceinstrukser som motorleverandøren gir.
  6. Være nøye med hvor man fyller og hva man fyller. Tenk på diskusjonen om Dieselkvalitet etter mange havarier på Volvo TMD dieslene.
Dersom uhellet er ute og motoren har stoppet så bør man ha såpass med verktøy at man kan fikse småting, uten verktøy er man hjelpeløse. Er man handyman vil man oftest ha med mer verktøy enn den rene amatør, men et vist minimum bør være på plass.

Er man først havnet i vannet så bør man ha beskyttelse mot kulden.
En redningsdress er absolutt å foretrekke. F.eks den som kalles passasjerdress 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?