Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

tirsdag 22. april 2014

Sandstø 430 solgt, gode minner fra 2001 og til nå.

Mandag i påsken ble vår Sandstø 430 solgt.  Med selvlensende akterdekk på Merry Fisher båten så trengte vi ikke Sandstøen lengre.
Båten var fra 2001 og motoren en Johnson 2 takter fra 1987. Det var skiftet motorelektronikk, undervannshuset var overhalt for to år siden og det var dreid nye foringer for å svinge den opp.

Originalrøret for motortilt
ruster så jeg hadde ikke lyst til å sette på samme type så jeg dreide foringer i POM og brukte rustfrie syrefaste skruer inne i foringene. Bak på båten hadde jeg laget rustfrie, syrefaste "trimplan". Jeg brukte fast innstilling med justerbare stag, dette fungerte godt og ble aldri endret. Båten akselererte særdeles godt og satt som klistret til vannet.

Til å være så liten så taklet den stor sjø ganske godt og ble brukt til fiske også over Trondheimsleia og ut i Frøyfjorden. Med Selvlensende dekk fungerte den fint som fiskebåt. Ved førerplassen hadde jeg montert brakett for fiskehjul. Fiskehjulet skal ikke monteres på den nye båten og den nye eieren hørtes grei ut på telefonen og han fikk dermed med både giver til ekkolodd og fiskehjul.
Ofte var jeg ute alene, men av og til var vi ute alle 4 og fisket dersom det var litt varmt i været. Opprinnelig hadde jeg to propeller til båten, en tung og en lett propell

Vi brukte båten til både fiske og til vannski og vannsportaktiviteter sammen med den yngre garde og har mange gode minner om båten og aktivitetene rundt den.

I samtale med nye eier så innså han at en 87 modell ikke går evig. Neste motor som kommer på båten blir på 25 eller 30 HK, noe som passer båten litt bedre, selv om den er godkjent for 40 HK. Hittil har ikke motoren vist noen tegn til elde eller slitasje så jeg tror den kan gå lenge om de skifter gearolje en gang eller to i året (mange-mange år). Selv om jeg polerte opp alle deler og skiftet alle lager og tetningsringer i undervannshuset så kan man ikke regne med at huset er 100 % tett, noen slitespor og noen porer vil komme fram med årene. Ved siste oljeskift så var oljen så godt som upåvirket av vann så den holder godt. Når motoren var kald måtte man kjøre den litt varm et par minutter før det var enkelt å starte. Dette ble demonstrert for kjøperen på prøvetur ut i Kristiansundsområdet.

Før levering skiftet jeg tennplugger, vasket og polerte båten slik at den var strøken. Når vi kom til Kristiansund, etter 15-20 mil på henger i regnvær så ikke båten ut som den hadde vært stelt på mange år.

Jeg håper den nye eieren blir like fornøyd som vi har vært og at også motoren varer lenge.

Denne motoren og servicen jeg fikk den gang elektronikken måtte feilsøkes og skiftes var den direkte årsaken til min kontakt med MarineTeam på Øysand (tidligere Fische).
Jeg har i ettertid kjøpt to Evinrude E-tech og en Jeanneau Merry Fisher 595 av dem og kan fortsatt anbefale dem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?