Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

mandag 28. april 2014

Padletur utenfor Livsneset i retning mot Melland fort på Skardsøya.

Jeg padlet ut fra Mellandsvågen. Nordøst vinden var på 6-10 m/s som er såpass kraftig at jeg ikke orket å få den i mot på hjemturen. Jeg padlet derfor mot vinden i retning av Melland fort. Se utklipp fra Melland forts venner nedenfor.
Bilde fra turen. Neset med Melland fort i bakgrunnen.

På turen var det vårlig fugleliv og en fin utsikt. Jeg padlet opp til ei lun vik mellom Stangholmtangan og Korsvika, når det er kraftig vind eller stor sjø er det greit å få snudd på en lun plass. Jeg er ikke så glad i å få bredsiden til når det er store bølger, derfor denne snumanøveren.
Jeg hadde montert kameraet i håpet om å få film av store bølger over dekk men sjøen var ikke spesielt stor så jeg fikk ikke film av bølger, men en stor havørn og noen måker som prøvde å jage den.

Også enkel videoredigering tar tid, men her er en filmsnutt fra turen, noen dager forsinket. Du bør se filmen i full screen mode.

Vinden senket framdriften til 4-5 km/h,
mitt vanlige arbeidsmål er 8 km/h den første timen.
På returen derimot der gikk det lett i 8-9 km/h. Snittet ble på 6,5 km/h på hele turen. Jeg er fornøyd med turen og treningen det gir.
Bildet er fra forrige tur. Tustnastabbene sees i bakgrunnen.

Når jeg begynte å padle for drøye 10 år siden så syntes jeg kajakken (Nelo Ammasalik) var smal og vinglete, med litt trening så synes jeg nå at den er for bred og treg. En god allround kajakk med andre ord, kanskje på tide å investere i en raskere kajakk.



Filmen er fra forrige padletur.

Melland fort ble opprettet vinteren -43 -44 som et resultat av flere attentat mot små avsidesliggende fort - se "Måløyraidet".
For å sikre seg mot slike "episoder", vart flere enheter slått samen, slik at kanonene på Titran (Frøya) vart flyttet til Finset og vart til VEST batteriet, likeså vart batteriet på Norvika(Smøla) flyttet inn til Finset og vart ØST batteriet, under navnet Stützpunkt Melland - som ligger idyllisk men værhardt til på NW side av SKARDSØYA, med utsikt - fra Grip til Terningen .
Stedet er et yndet friluftsområde, for picnic og naturopplevelser, og har direkte adgang til "Jutulholet". 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?