Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

onsdag 2. april 2014

Kjøle - fryseboks, strømforbruk og bruk. Litt om strøm i båt.


Kombinert kompressordrevet kjøle og fryseboks er kommet i hus. Ervervet for en hyggelig vårpris hos SeaSea. Jeg har kikket på bokser lokalt og fått tilbud som er alt fra 1000 kr dyrere til nesten dobbel pris. Det er flere merker å velge mellom
1. SW Exergon, Danfoss kompressor, det er denne jeg skriver om her. (Ventus DC-25 P)
2. Waeco, Danfoss kompressor
3. Isotherm, Danfoss kompressor
4. Ezetil, Danfoss kompressor
5. Diverse rimelige bokser uten kompressor, de bruker så mye strøm at jeg har ikke vurdert det. Strømforbruk på 5-7A gjør at de tømmer et batteri på noen få timer.

Det er en god boks med Danfoss kompressor og digital justering av temperatur ned til -20 grader (-18)  C. Største ulempe er at det ikke går 1,5 liters flasker i den. En annen sak er at 25 liter er ganske lite, men det får holde.
Når det gjelder vekt så er denne 18 kg, de letteste er knappe 13 kg.

Temperaturvisningen hopper opp og ned, det er ikke noen feil, alle termostater har et spenn på noen grader. Det vil si at når du stiller termostaten på - 18 grader C så vil kompressoren gå til det er -20 grader C inne i boksen og den vil ikke starte på nytt igjen før det er f.eks -16 grader inne i den. På denne boksen viser displayet den virkelige temperaturen inne i boksen som da vil svinge. Andre leverandører velger kanskje å vise innstilt temperatur.

SW Exergon 25 liter
Jeg har tatt litt mål av plassen i båten og vurdert fram og tilbake. Prisforskjellen mellom 25 liter og 35 liter var bare på noen få hundrelapper. Siden Merry Fisher 595 er en relativt liten båt ble det til at jeg gikk for en 25 liters boks. Denne boksen er lettere å plassere og håndtere da 35 l boksen er en del bredere og vil ta mer plass og gjøre mer ut av seg inne i båten.

Jeg kjøpte boksen til tre formål.
1.Jeg skal bruke boksen som normal kjøleboks for å kjøle mat til turbruk. Da skal den stå inne i skapet under passasjerstolen.
2.Når det er "guttetur" med fisking skal den stå på akterdekket og kjøle ned fileter slik at vi får god kvalitet på fisken.
3.Når det er mye folk på hytta kan vi øke frysekapasiteten, som supplement til gasskjøleskapet vi har der.

Testing av boksen:
På fredag ble den satt i prøvedrift med 230 V og fungerte fint, det ble raskt -18 grader C slik som lovet.


Lørdag ettermiddag ble den satt i et rom som holder 20-22 grader C og termostaten ble  justert til +4 grader og koblet til et toppladet 12V bilbatteri på 64Ah (Biltema).
Spenningen var12,8 V når jeg koblet til kjøleboksen.
Søndag (24h) ettermiddag, batterispenning 12,5V,
Mandag (48h) spenningen 12,3V. (2døgn)
Tirsdag ( (72h( spenning 12V (3døgn)
Etter 72 timer senket jeg temperaturen til -18 grader C og satte inn det lille medfølgende icecube brettet fylt med vann, etter kort tid var temepraturen -18 grader C og brettet var delvis frosset ikke lenge etter.
Torsdag (96h), spenningen er under 11V og den innebygde batterivakten har koblet ut boksen, en båtmotor vil sannsynligvis ikke starte.

Konklusjon:
Ved normal bruk i båten vil det ta mer enn 2 døgn med bruk av LED lys og kjøleboks før man har brukt så mye av batteriet at det er et problem. Boksen kan med andre ord trygt stå på over natten. Det er med andre ord rikelig med tid til oss motorbåtfolket som stort sett starter hver dag.
NB! Dieselvarmer bruker 3-4 Ah, står den på over natten med et litt lite batteri så er nok det et større problem enn kjøleboksen. (Dersom varmeren går f.eks 25% av tiden i 16 timer så er det 4 timer multiplisert med 4 = 16 Ah, mer enn halvparten av hva man kan bruke totalt.)

Seilfolket har et mer anstrengt forhold til å starte motoren, har du solcelle og eller vindmølle så tror jeg dette går ganske bra med kjøleboks.

(Man kan være forsiktig med å drive innfrysing av fisk o.l, da vil boksen gå mye, den bruker 0,7 Ah - etter 15-20 timer betyr det litt).


Om strøm i båt med bare et batteri.
Litt mindre båter har ofte bare et batteri til forbruk og start. Ideelt sett så er det ikke så god løsning, men alt veier og tar plass. I Merry Fisher 595 er det plass til to batteri, men da må man skifte ut den originale batteriboksen som er ganske bra. Det tror jeg ikke jeg kommer til å gjøre. Båten vil i hovedsak bare brukes til dagsturer og noen enkeltovernattinger.

På mindre båter er det viktig å ikke bruke unødig med strøm.
Dersom man har solcellepanel så starter man forbuket med 100% oppladet batteri, da har man mye mer å gå på. Småturer og mye start stopp gjør at man sjelden får ladet batteriet til mer enn 80% uten solcelle. Se blogginlegg om strøm i båt når det gjelder batteri og batterikapasitet.

Tiltak jeg har gjort:
Installert Led lyslister med separat bryter på begge sider.
Installert Led leselys
Lysene som er originalt har standard pærer, disse skal jeg skifte til Led.
Vannpumpe, jeg har manuell dobbelvirkende pumpe fra Whale, den virker ganske godt og mer enn bra nok til å fylle kaffekjelen eller oppvaskkummen.
Jeg har samlet forbrukere som plotter/ekkolodd og ekstra strømuttak /ladeplugger ved førerplassen på en bryter.
Egen bryter for VHF slik at den kan stå på lyttevakt.
Jeg har ekstra strømuttak på passasjersiden, det er egen bryter på denne.

Om batteriets kapasitet:
Når du måler uten belastning og uten lading ved sommertemperatur:
12,7 V =100 %
12,3 V = 50%
12 V = 30%, NB! må lades
Når du måler ved belastning:
12 V = ok
11,5 V = lite strøm igjen eller du bruker mye, du bør lade
10,5 V = For lav spenning, for lite strøm igjen eller for stort forbruk.

Som du kan lese ut av ovenstående så får man spenningsfall når man bruker strøm. Dette vil normalt ta seg opp igjen når forbrukeren slår seg av.


Båtbladet Båtmagasinet hadde en artikkel om strøm og strømforbruk i båt. Her er noen av forbrukstallene de kom fram til på en 38 fots seilbåt (i mitt inlegg om strøm i båter har jeg med litt mer egne erfaringer:

Utstyr Forbruk i A

Kjøleboks 6,88 Under drift, 200 liter kjøleboks. ”Varmeveksler” på utsiden av skroget gjør at den ikke er så ofte innkoblet. 
Trykkvannspumpe 11,8 Under drift 
Dieselvarmer D5 7,33 På full effekt 
Radio 0,46 CD-spiller 0,86 Under spilling av CD 
Autopilot 0,29 Koblet ut, men instrumentet på Plotter, Garmin 4010 2,46 10 tommer kartplotter 
VHF 0,24 Lyttevakt på kanal 16 
Elektronikk utover plotter 0,99 
Furono GPS m/dybdemåler, log, vindinstrument osv. 
Inverter, 300 watt 0,6 Påslått inverter, uten belastning 
Belysning 3,89 Noe halogen, noe LED 
Gassalarm m.m 0,39 BEP gassalarm samt div. diodelamper 
Ved ankomst havn 10,4 Noe lys, all elektronikk. Ikke varme og kjøl



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?