Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

lørdag 26. april 2014

Hastighet, forbruk og støynivå på Jeanneau Merry Fisher 595. 4 voksne ombord.

27.04.2014: Gikk i dag til Austklakkan, blankstille inne i Mellandsvågen. På vei ut lå vi på 16-20 knop. Jeg så at det ble bra med sjø og sa det til mine 2 passasjerer, vent til vi stopper så skal dere se at det er bølger. Når vi stanset så viste det seg at det var bølger på godt over 1 meter. Vi prøvde å gå midt i mot, da var det komfortabelt å gå med 8 knop. På  returen gikk vi skrått på bølgene og gikk med 12-16 knop. Sjekket med Yr.no i etterkant og ser vinden var 7-8 m/s på det jevne og 12 m/s i kastene. Normalt skal det bety signifikant bølgehøyde på 0,5m-0,75 meter det gir 1-1,5 meters maksbølger. Med to tunge mannfolk sittende helt ute på siden hadde det vært en fordel med trimplan.

26.04.2014: I dag var det 3 passasjerer. I fint vårvær gikk vi over Trondheimsleia til Lyavågen på Hitra. Med den noe trange innkjøringen der man kjører med redusert fart er det ca.30 minutters kjøring, ca.8,5 nm.
På returen var det vindstille og havblikk et stykke av veien. Med ca. 350 kg last prøvde jeg toppfarten, det ble ca.26,5 knop.
Med 3 store mannfolk på ca. 100 kg hver når jeg erfaringsmessig 27,5 knop.
Behagelig fin marsjfart er på 20 til 24 knop, da med tanke på forbruk og støy.

Jeg målte støynivået med en app, den viste 72-73 db inne i kabinen med døren lukket, noe jeg synes er akseptabelt.

Motor Evinrude E-tech 90 HK. Propell 13,25 x 15.
Bensinforbruk på forrige tur med samme last var på ca.0,8 l.pr. nm.
Foreløpige forbrukstall inntil mer nøyaktige og langsiktige målinger finner sted.

Oppdatering august 2014: Jeg har nå mer erfaring med båten og ser at gunstig marsjfart er fra 20-24 knop ved å trimme motoren såpass mye ut at den nærmer seg kavitasjonsgrensen, så litt tilbake. Jeg legger gasspådraget slik at turtallet blir ca.3.600-3.700 rpm, deretter trimmer jeg ut til jeg får beste fart. Motoren øker da til 3.900-3.950 rpm og hastigheten blir da ca.21-knappe 24 knop avhengig av bølger og strøm. Er det grov sjø i mot så faller jeg av og til ned mot 19 knop med samme pådrag. Jeg har nå 60 timer på loggen i år, samlet distanse i fjor høst og nå i år er 8-900 nm. Det totale bensinforbruket er samlet sett noe over 0,8 l/nm, i vår var det mye bølger og nå i sommer har det vært mye last/passasjerer ombord så jeg er godt fornøyd med forbruket. Totalforbruket er blandingsforbuket inklusive tomgangskjøring, kjøring i grov sjø, med få og med mange passasjerer.
Vest- Sørvest mot Tustnastabban i retning Kritiansund

© Asbjørn Solberg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?