En kamerat og hyttenabo ble med på fisketur på lørdag. Det var så dårlig værvarsel for søndag at vi ville prøve lykken til tross for at været var litt dårlig, det var meldt dårligere på søndag.
Vi kjørte ut mot Klakkan som ligger midt i Skjæringen Trondheimsleia og Ramsøyfjorden.
På vei ut lå vi på 15-18 knop og synes ikke sjøen var så ille.
Når vi kom til Klakkan så var det litt fisk på ekkoloddet.
Når vi stanset så fikk vi øynene opp for hvor høy sjøen gikk. De største bølgene var over 1,75 m og brøt ganske ordentlig. Vi fikk ut snøret i en viss fart, men var drevet forbi før vi fisket effektivt så vi svingte opp en ny tur og gikk litt forbi. Vi fisket en liten time uten ett eneste napp så vi ga oss når skumringen kom sigende. Vi startet turen tilbake og gjorde 12-15 knop også på returen
På tur innover stoppet vi og kikket på ekkoloddet om det var noe å se, overraskende nok så var det litt fisk å se, men de ville ikke nappe. Så vi fikk ikke et napp på hele turen.
I flere år har Tsjekkiske fisketeam drevet rullerende døgnskift her så det er vanligvis ikke noe å få på vår side av Trondheimsleia. Nå har den lokale båtforhandleren begynt å låne ut båter til sin østeuropeiske arbeidskraft, det betyr enda flere båter på døgnskift for å ta ut de siste småfiskene.
Erfaringen med Merry Fisher 595 i bølger er hittil veldig bra. Man sitter så høyt i forhold til gamlebåten (Mørebas 17) at bølgene ser mindre ut.
Båten løfter seg fint opp av vannet og er så godt som uten planingsterskel og trives godt med 12-15 knop i 1 meters sjø med 1,75 meters enkeltbølger, litt skrått på. Når de kommer rett i mot har jeg ikke fått prøvd ennå. I sum så er jeg svært fornøyd med båten.
Translate
Om båten
- Kallesignal: LA 4689.
- MMSI: 825701501
- Hastighet: 32 knop.
- Lengde 5,75 m.
- Bredde 2,46 m.
- Dybde 0,43 m.
- Høyde over vannlinjen 2,18 m.
- Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
- 3-4 køyeplasser.
- Bensintank 100 liter.
- Vanntank 20 liter.
- Motor: 115 HK Yamaha.
- CE kategori C6.
- AIS: Veslefrakt,
- Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Har du kommentarer eller tips?