Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

fredag 25. april 2014

Kjøle - fryseboks, strømforbruk og bruk. Erfaring med nedfrysing av 12 kg kveite.

Jeg skrev tidligere om kjøp av kjøleskap/fryseboks.


I påsken fikk jeg ei stor kveite, etter at den var delt opp måtte jeg dele den mellom frysedelen av gasskjøleskapet og den nye kompressordrevne fryseboksen. I den nye fryseboksen frøs jeg ned ca.11-12 kg kveite. Det tok litt tid før så mye fisk var nede på -18°C,


Jeg hadde et batteri på 100 ampere .
Boksen ble satt i drift mandag kveld, det ble kjørt vedlikeholdslading et par tre timer på fredag og på søndag. Mandag morgen målte jeg spenningen og ladet med 8 A en times tid før vi dro på båttur. Når vi kjørte hjem på kvelden nærmet vi oss lavnivå på batteriet.
Etter ei uke var batteriet såpass utladet at det er praktisk grense med en uke.

Nå i ettertid har jeg kjøpt en mye større og kraftigere lader (25 A) så jeg kan holde boksen i drift svært lenge ved å kjøre strømaggregat i gjennomsnitt ca. 1 time hver dag.

Kjøle/Fryseboksen som omtales er en SW exergon 25 liter. Den har en Danfoss kompressor og har oppgitt omtrent det samme strømforbruket som andre kompressordrevne kjølebokser.

Strømforbruk og erfaring skal dermed være ganske almengyldige.
Regnestykket er enkelt.
0,7-1,5 A gir et strømforbruk pr. døgn på 17 ampere - 36 ampere.
Setter man boksen på +4°C bruker boksen 0,7ampere pr. time = 17 ampere pr.døgn
Setter man boksen på -18°C med nedfrysing av mye fisk bruker boksen 1,5 ampere pr. time = 36 ampere pr.døgn

Avhengig av hvor mye laderen gir så er det bare å regne ut  hvor mye det må lades pr. døgn ved langtidsopphold. (100 ampere batteri holder en weekend)

Min nye lader gir 25 ampere
17 ampere : 25 ampere/h = 0,7 time, lader man da i 1 time pr.døgn i snitt så holder batteriet nesten evig.
35 ampere : 25 ampere/h = 1,5 time, lader man da 2 timer i snitt pr.døgn så holder batteriet.
© Asbjørn Solberg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?