Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

fredag 30. september 2016

Redningsskøyta Ægir havarerte i torsdag natt. Mannskapet reddet.


29.sept. 2016
Redningsskøyta Ægir gikk ut for å søke etter to russiske turister som var tatt av en bølge på en molo. Turistfølget var på 6 personer. Det viste seg senere at det var bare en som var i vannet,  denne ene turisten døde på sykehus fredag.

Redningsselskapets båt Ægir gikk ut for å søke etter de to når den havarerte i stor sjø.
Stavanger Aftenblad kan fortelle: (link)
Redningsbåten ble i følge redningsselskapet truffet av en bølge på 10 meter og gikk rundt. Maskinene stoppet og de gikk rundt en gang til.
Mannskapet kom seg i overlevelsesdraktene og to kastet seg i sjøen mens maskinisten ble plukket opp fra dekk.
Båten har drevet på land og blir berget når været tillater det.

Redningsselskapet sier at det er en av de mest dramatiske redningsaksjoner de har hatt i redningsselskapets 138 år lange historie. For oss som har lest litt om bla. Colin Archerskutene så vet man at det er foretatt en del store redningsbragder med godt sjømannskap gjennom tidene.

Knut Von Trepka og Grande skriver om RS.1- Historien. s.11 Redningsdåden i Havningberg 20.mai 1894. Bortimot 100 båter lå utsatt til i fiskeværet Havningberg, havet stod i rokk og orkanen holdt på å kaste fiskeflåten på land. Det ble sendt nødanrop til Vardø der RS-1, redningsskøyta Colin Archer var ankommet for sin første tjeneste dagen før. Med klosshalet skjøter og "små seil" satte redningsskøyta ut i rokket mens dampskipet Heimdal måtte snu. Folk trodde ikke sine egne øyne da RS-1 manøvrerte mellom nødstette båter og berget folk, en etter en. Med 22 reddede sjøfolk under dekk ankom de Vardø. De fikk beskjed om å tømme sjøstøvlene og komme seg tilbake, enda flere var i nød. Totalt ble 36 mennesker reddet, ingen omkom, selv om 85 fartøyer ble knust til pinneved.
Kaptein Anthonisen forteller i loggboken:
"Forholdene var spesielt vanskelige, da det var liten plass, og det grunnbrekte på 10 a`12 favner vann. Vi seilte rundt fartøyene, dempet sjøen med olje og manøvrerte slik at vi fikk båtene opp i oljefeltet, som dempet sjøen meget godt.
Slik holdt vi det gående  - bakket, fylte, stagvendte , lenset rundt etter beste skjønn og med godt held, slik at vi i løpet av tre kvarter hadde tatt opp 22 mennesker, deriblant en dame."

På neste tur berget de 14 mennesker på samme måte.

Det er ikke så mange redningsskøyter som har havaret. Tar jeg ikke feil forliste bare tre av de gamle skøytene for redningsselskapet.
RS-6 Nordland ble knust mot en fjellvegg ved Kjelvik like ved Honningsvåg 10.desember 1900
RS-7 Bergen forliste i rullesteinene på Andøya i januar 1907
RS-24 Risør forsvant med mann og mus uten et spor i 1913
Redningsskøyta Ægir blir truffet av flere brottsjøer og går rundt to ganger før den blir evakuert og driver på land i september 2016.

I moderne tid er det også noen uhell:
2015 Redningsskøyta Bill gikk på grunn under testtur etter verkstedopphold
RS 17 og 34 kunne berges etter

Her er en gammel film om redningsselskapet og om fisket i nord. (20 min)
https://www.youtube.com/watch?v=uUkgsjl16ms

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?