Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

søndag 11. september 2016

Forskjellen på Barentswatch og Yr.no sitt havvarsel.

I dag 09.11.16 er det ganske store bølger ute på fjorden der den ligger med hvite skumskavler på store bølger.
Jeg kikket på Barentswatch og ble litt overreasket så jeg klikket inn på Yr.no for å se. Forskjellen var overraskende stor.

I følge yr.no sitt havvarsel så er signifikant bølgehøyde 0,75 til 1 meter, det gir maksimalbølger på 1,3-1,8 meter, dette stemmer veldig godt med det jeg ser siden det er bratt vindsjø og ikke gammel sjø.

I følge Barentswatch er det så vidt det er krusninger ute på fjorden, med maksimal bølgehøyde på 30 cm.

Forklaringen på forskjellen er sikkert dette kortvarige kulingvarselet.:

Varsel for søndag 11. september kl 08:00 til søndag 11. september kl 14:22

Halten - Rørvik

Søndag føremiddag kortvarig nordvest stiv kuling.

I dette tilfellet så stemmer Yr.no betydelig bedre.
Jeg skal lage meg snarvei til denne i stedet for Barentswatch sin. Det er ikke første gangen de bommer på området jeg bruker å ferdes i.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?