Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

tirsdag 6. september 2016

Nok en båt med turistfiskere sunket.

Nok en båt med turistfiskere er sunket. Det meldes om to omkomne (nrk.no- troms 07.sept.2016)
Kilde: https://www.nrk.no/troms/redningsaksjon-i-karlsoy_-_-det-var-dramatisk-1.13123236 
Det var i følge Nrk fem mann ombord, fire russere og en litauer.

Ulykkesbåten.Kilde_ Skjermdump fra NRK
https://www.nrk.no/troms/redningsaksjon-i-karlsoy_-_-det-var-dramatisk-1.13123236 
Oppdatering 07.sept-2016 kl.23.45: Nrk.no skriver:

"Kan ha gått på et skjærFlere fiskere og kjentfolk i området ulykken skjedde tror båten gikk på et undervannsskjær, og kantret slik at alle ombord havnet i havet. Skader på skroget kan tyde på dette, sier flere kilder til NRK. Dette stemmer også med politiets teori om årsaken til havariet. – Det er ikke usannsynlig at båten har gått på et undervannsskjær, sier Arvid Lajord ."

Ifølge nrk reportasjen så er båten 20 fot. Det er en bakveggbåt med selvlensende akterdekk. Denne båttypen brukes mye til fiske og som utleiebåt. Jeg kjenner ikke til hvilket fabrikat det er.

Jeg regner med at det kommer en rapport på dette i ettertid, jeg kommer til å prøve å følge med på saken.
Video reportasjen og bildene viser at det er stor sannsynlighet for at det er grunnstøting, hull i skroget bekrefter dette. At det ikke er skader på propellen tyder på stor fart kombinert på et hardt smell slik at propellen ikke har vært i berøring med grunnen.
Screenshot fra Nrk.no. Nrk Troms


I følge en lokalkjent som blir intervjuet så er det et område med mye grunner og undervannsskjær, de har i grunnen ventet på en ulykke som dette. Han mener at området burde vært sperret av for turistfiske, men det er det nok vanskelig å finne lovhjemmel for.

Dersom grunnstøting med velt som følge er årsaken til denne ulykken så må vi som båtførere tenke gjennom situasjonen.
Vi må ha sjøkart og plotter med oppdatert kartbrikke.
Det er svært viktig å ha et godt sjøkart over området du ferdes i. Kartet må være fremme og i bruk. Se over ruten du skal kjøre og merk deg om det er grunner man må følge med på.
Deretter må man følge med på kartplotteren.
For å kunne følge godt med på kartplotteren må man kunne bruke den. Selv bruker jeg zoomfunksjonene mye når det er trangt og der det kan være grunner og skjær.
NB! Kartet bør være oppdatert, Efterretning for sjøfarende er nå gratis i Norge og er tilgjengelig på nett, der publiseres alle nyoppdagede grunner og skjær. Selv har jeg meldt inn et skjær som er kommet med på kartet.

Et annet spørsmål er om de omkomne inne i kabinen hadde på redningsvest eller ikke. Kan en eventuell redningsvest ha hindret dem i å komme seg ut eller var de skadet etter et evt kræsj?
Anleggsbransjen har tidligere risikovurdert maskinkjøring på bratte steder over vann og funnet ut at redningsvest faktisk kan hindre maskinkjøreren å komme seg ut av maskinen. De selvoppblåsende redningsvestene er faktisk veldig store og har stor oppdrift slik at de hindrer deg i å dykke ned til en dør om båten ligger opp-ned. Døren på små båter blir også trang.
Uansett så er det viktig å ha redningsvester/overlevelsesdrakter tilgjengelig. Man bør ha en grab-bag med nødutstyr, overlevelsdrakter mm. klar og tilgjengelig. Grunnstøting kommer jo brått på, men ved uvær, motorstans osv har man tid til å gjøre seg mer klar.
Selv bruker jeg et flyteplagg i form av en behagelig vest som både varmer og beskytter kroppen mens jeg har en selvoppblåsende vest samt overlevelsesdrakt og Grab-bag tilgjengelig.

Kommunikasjon: En annen sak er at den stasjonære VHF senderen slutter å virke når båten synker. Det er kjekt å ha en bærbar VHF. Jeg har en bærbar VHF i tillegg til den stasjonære, det er en Standard Horizon HX870 med innebygget GPS og DSC. Fordelen med den er at den flyter, er vanntett og kan bli med ut i vannet/i jolla eller på land.

Forrige gang en båt av samme type gikk rundt var det med en Dolmøy.
Konklusjonen den gang var en ugunstig kombinasjon av overlast og en konstruksjonsfeil. Overlasten gjorde at det stod vann inne på dekk, en lekkasje (manglende pakning på luke) ga vann under dørken og konstruksjonen gjorde at vannet rant ut på sidene og dermed ikke lot seg pumpe ut
Årsaken denne gang var sannsynligvis grunnstøting.
Man må likevel minne alle eiere av disse forholdsvis små båtene med ganske mye plass at lasteevnen er begrenset, som regel 6-800 kg inklusive påhengsmotor. (Dette skrev jeg om en gang tidligere)

Motor, bensin og utstyr veier fort mer enn 400 kg.
Fem litt røslige mannfolk veier fort mer enn 500 kg.
Summerer man dette og plusser på 100 kg fisk så kan det fort bli mer enn 1000 kg. På en dag med havfiske kan man fort få mye mer enn 100 kg fisk.

Det skal ikke så mye fantasi til for å se at dette kan gi mulighet for kantring og ulykker.

NB! Det er stor forskjell på last lavt i båten, f.eks nede i stuverom og folk oppe på dekk.
Stuverommene ligger gjerne under vannlinjen, ofte midt i båten og last blir dermed stabiliserende slik som ballast. Folk, fiskekasser og dekkslast blir høyt over vannlinjen og gir dermed instabilitet. Uerfarne og tunge personer har større behov for å støtte seg og "raver mer rundt", dersom flere slike kommer mot en side samtidig påvirker det båten kraftig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?