Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

lørdag 24. september 2016

Ny kajakk under bygging. Bygge kajakk selv. del 1. Najad fra Thomasson design

For drøye to år siden bestilte jeg tegninger på en Najad fra Thomasson design. Når du kjøper tegningene kommer det spantmal samt en utmerket byggebeskrivelse, husker man på å følge alle tipsene som står der så skal det bli et uproblematisk byggeprosjekt.

Kajakken skal være en rask havgående kajakk med ror, en litt raskere slektning av SeaBirds Nordr som har samme designer.
Kajakken er en modifisert Nomad som er tegnet og designet for ror.

I følge Thomasson skal disse selvbygde stripskajakkene være lettere og mye sterkere enn fabrikkproduserte glassfiberkajakker.
Det stemmer nok, det er jo i realiteten et avansert komposittmateriale av glassfiber-epoksy med en kjerne av gran. Gran som kjernematerialet har en egenstyrke i seg selv som er mye større enn skumprodukter som Divinycell. At dette resulterer i en sterkere kajakk er logisk og naturlig.

Najad er en stor havgående kajakk med lengde 5,8 meter og bredde 55 cm. oppgitt teoretisk hastighet er 7,7 km/t marsjfart og 12,4 km/t teoretisk toppfart.
Den er, i følge Thomassons data, ikke spesielt lettpadlet i mellomfartsområdet men har stor toppfart. Den er dermed mest egnet for relativt sterke padlere som er interessert i god marsjfart og til lokale konkuranser.
Kajakken jeg nå bruker mest er en Zegul Greenland GT og den kan man si mye fint om, men direkte lettpadlet i stor fart er den ikke. Å holde 10 km/t marsjfart med den er nærmest umulig. Når man passerer 9 km/t begynner den å bygge baugsjø som en motorbåt, men den er forholdsvis lett i 8-8,5 km/t samtidig som den er morsom i bølger og sjø. Greenland GT er "fantastisk" på surf.
På Smøla padlemaraton holdt jeg en snittfart på 8,4 km/t med Greenland (halvmaraton-23 km). Jeg regner derfor med at jeg skal kunne holde ganske stor fart med Najad.

De siste par årene har jeg blitt mer begeistret for padling uten ror men med skeg (styre finne), Najad er tegnet for ror, den har en slektning i Nomad som er tegnet for skeg. Nå i ettertid ser jeg at det er Nomad jeg ønsker men tegningene er kjøpt og betalt så jeg bestemte meg for  å bygge Najaden jeg har bestilt, er det suksess er det bare å bygge en ny, kanskje en Njord eller Frei.

Jeg ryddet garasjen klar og satte i gang.


På Thomassons nettside er det gode beskrivelser og veldig mye interessant kajakkstoff, faktisk en av de beste  kajakksidene jeg vet om, spesielt for at det er kunnskapsbasert og ikke bare synsing.
Spantmalene saget jeg ut vinteren som gikk.
Jeg kopierte tegningen på en kopimaskin og speilet den andre halvparten, brukte montasje spraylim for papir og limte dem på noen restebiter i sponplate. Platene hadde litt forskjellig tykkelse men det betyr ingenting. Thomasson anbefaler to bord som base for spantene men jeg hadde en limtre bjelke som jeg ville bruke opp.
Jeg brukte en laser for å få det i ordentlig vater og for å få den rett.
Deretter kjøpte jeg 4 stk 6 meter lange granplanker 21x120 mm og saget dem i  5 mm tykke strips, de blir da 5x21 mm.
Siden jeg har dimensjonshøvel så kjørte jeg alle gjennom høvelen slik at de er jevntykke, knappe 5 mm tykke.

Når alt var rettet opp festet jeg kjølstripsen og listen som skal være skille mellom skrog og dekk. Siden kajakken ligger opp ned så begynte jeg dermed nederst og arbeidet meg oppover.
Materialene jeg hadde fått tak i var ikke feilfrie så mange knakk eller fikk utrivninger under høvlingen så jeg måtte skjøte en del underveis, men det betyr lite for styrken. Der er kjekt å ha en 8-10 hele lengder med strips, resten kan man godt skjøte. Man kan skjøte alle om man ikke får tak i riktige materialer, kajakken blir like god men det tar et par timer ekstra.

Byggebeskrivelsen som følger med beskriver alt som er nødvendig med unntak av å kjøpe en Olfa rullekniv til litt over 100 kroner.
Det eneste selve byggebeskrivelsen kunne gjort litt bedre er beskrivelsen rundt hvordan detaljene ser ut ved akterstevn. Beskrivelsen om akterstevnen har et uforløst potensiale, men merk deg at det er forbedringsforslag på allerede gode beskrivelser.*

*Jeg sendte en mail til Bjørn Thomasson med tips om denne forbedringen, han responderte umiddelbart og det viste seg at han allerede har endret tegningen på for og akterstevn. Endringen gjør at det er lett å skjønne akterstevnens plassering og overgangen til kjølstripen, på min tegning var det litt mer diffust, men ikke mer utydelig enn at neste gang jeg skal sette i gang så er det enkelt også slik min tegning var.

Erfaringene så langt er at man kan anbefale en Thomassonkajakk som byggeprosjekt.


Skjøtene skjærer jeg i ca.50-55 graders vinkel med en såkalt Japansag,
det blir pene og gode skjøter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?