Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

tirsdag 20. september 2016

Godt fiske ute i Trondheimsleia. Passe stor sei, 4 på kroken samtidig..

Det var helt blankstille på sjøen, så vidt jeg vet var det stille på hele kysten. Med så stille sjø ville den 260 nm lange turen opp til Bolga gått på ca.11 timer + bunkring, pauser osv.

Når jeg er ute i leia så ser jeg oppover mot Ørland/Agdenes og nedover kysten forbi Kristiansund. Det er fri sikt, men jordkrummingen gjør jo at man ikke ser lenger enn ca. 5 nm hver vei når man er så lavt (ca.2m øyehøyde på styreposisjon, litt høyere på akterdekket). Jeg så ikke en krusning på sjøen.


Denne helgen var fisken på hugget. Småsei og makrell var det lett å få. Jeg plukket opp 7-8 makrell og 2-3 småsei som jeg fileterte mens jeg var ute.

Når jeg hadde nok til maten tok jeg en grundig kikk på sjøkartet og fant en grunne på ca. 80 meter som jeg ikke har prøvd før.
Det kastet godt av seg og jeg fikk først et par slengere på ca 2 kg før jeg fikk et kraftig napp.
Selv med bremsen brukbart stramt så forsvant det snøre, etter 2-3 utras så var det bare å begynne å trekke inn. Snelle og stang er begge Prey. Stanga har en sterk og god rygg, snella er to-girs.

Jeg håpet på en skikkelig stor fisk men når det kom opp så jeg at det var 4 ganske brukbare sei.
Jeg fikk 4 sei a`4 kg på samtidig. Samlet vekt på disse var nesten 17 kg.
Den ene seien hadde så stor og fin lever at jeg tok vare på den.
Ferdig filetert og benfritt var samlet vekt på ca.10 kg.

Jeg satte pris på at spylepumpen og slangeprinsippet fungerer godt. Det er lett å spyle rent og å sløye fisk. Jeg bruker mye vann når jeg sløyer.

Denne fiskegrunnen er litt vanskelig å finne, jeg blinket den ut på vanlig papir sjøkart. På kartplotteren var den vanskelig å finne igjen, det skyldes nok at det ikke er stor høydeforskjell.
Jeg ser den på plotteren bare med en bestemt zooming på vanlig navigasjonskart, på undervanns fiskekartet (terrengkoter under vann) er det ikke mulig å finne grunnen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?