Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

tirsdag 30. august 2016

Hva er riktig propell til Jeanneau Merry Fisher 595 med Evinrude E-tec 90 hk.

Nå har jeg prøvd flere forskjellige propeller på båten 13,25x15 i stål og alu og 13,25x17 i stål og alu-
Det er to propeller som passer til mitt bruk.
Den beste allround propellen er en 13,25 x 15.

Før man begynner å eksperimentere med propeller må man forsikre seg om at motoren er montert i riktig høyde. Står den for langt nede i vannet mister man effekt.

Aluminiumspropell 13,25 x 15 fungerer ganske godt til tungt lass, vannski og fiske med flere i båten. Brukbart drivstofføkonomisk og bra på det meste. Toppfart ca.27 knop. Gunstig fart 21-24 knop

Stålpropell (Solas 3 blad) 13,25 x 15 fungerer godt til tungt lass, vannski og fiske med flere i båten.
Brukbart drivstofføkonomisk og bra på det meste.
Toppfart 28,5 knop. Gunstig fart 20-26 knop.
Denne propellen akselerer hakket vassere (har ikke prøvd den veldig tunglastet) og motoren gjør litt mer turtall og toppfarten øker med 1-1,5 knop noe som indikerer at motoren går litt lettere. Lite erfaring med drivstofforbruk ennå men det blir sannsynligvis greit siden motoren går lettere og oppnår høyere fart.
Styreresponsen er mye mer bestemt og den kaviterer ikke like fort, mister lite fart og turtall i sving.
Stålpropellen er vesentlig bedre en aluminiumspropellen i området 8-14 knop, det er nesten ikke planingsterskel og man har bedre kontroll på båtens fart i mellomområdet. Det er spesielt gunstig i store bølger. Det er lettere å kontrollere båtens fart i området like over planingsfart.

Aluminiumspropell (Solas 3-blad) 13,25 x 17 fungerer svært godt ved lett båt (2 mann og litt utstyr). Ved marsjfart blir turtallet og støynivået veldig behagelig og bensinforbruket særdeles lavt men man kan ikke presse motoren noe det orker den ikke.
Ulempen er at man må skifte propell om man skal ha med mange i båten.

Stålpropell (Solas 3-blad) 13,25 x 17 fungerer svært dårlig, mister toppturtall og toppfart, propellen blir for tung for motoren. Det ville sikkert fungert godt på en E-tec 90 HO (high output).

Stålpropellen er levert av SevenSeas. http://sevenseasmarine.no/ 
Aluminiumspropellene er levert av min Evinrude/merry Fisher forhandler. Marine Team. http://www.marineteam.no/


Forbrukstallene er basert på et oppgitt forbruk ved de enkelte turtall, fart  er avlest på kartplotter, turtall er avlest på motorinstrument.
Forbruk pr. nautisk mil er manuelt beregnet på bakgrunn av disse data.
Forbruket må derfor anses som ca. tall, men min erfaring over lang tid viser at det stort sett stemmer godt.
* kilde for forbruk ved det enkelte turtall: http://www.boat-fuel-economy.com/evinrude-p%C3%A5hengsmotor-forbruk 

5 kommentarer:

  1. Hei, jeg har også fått en 595 med helt lik motor. Når jeg var på tur i dag med min samboer og litt strand ting klarte jeg 20-22 knop i marsjfart på rundt 4500 rpm og rett over 25 knop på 5500 omdreininger. Jeg antar at jeg har en original aluminiums propell. Jeg ser at dine data ikke samsvarer med min båt. Er dette målinger med deg alene i båten? Ser du skriver angående original propell at Toppfart er ca.27 knop og gunstig fart er 21-24 knop.

    SvarSlett
  2. Målingene er stort sett med meg alene i båten, men det er lite forskjell på en og to i båten. Alupropellen gir egentlig ikke så dårlige resultater på marsjfart med lett og middels lastet båt, det er på toppfart og på laveste hastigheter like over planingsterskelen det betyr mest pluss at styreresponsen blir mye bedre. Ved vannskikjøring samt når man er tungt lastet betyr stålpropell ganske mye.
    Det kan hende du har en propell med litt lite stigning, det gir bedre akselerasjon og bedre evne til å løfte tunglastet båt opp av sjøen og opp i plan, men det gir dårligere toppfart.
    Før jeg skiftet til stål hadde jeg to forskjellige propeller. En tungdrevet som jeg brukte vår og høst når det stort sett var bare meg, en mer lettdrevet når det var mer felles hyttesesong og flere ombord.

    SvarSlett
  3. Jeg så på propellen min når jeg var på tur med båten fredag. Det står 13,5 x 15 på min. Kanskje det er derfor jeg får litt annet turtall enn deg? Hvordan opplevde du båten med 17 propell? Hadde du problemer med å få den opp i plan med full båt og dårlig toppfart?

    SvarSlett
  4. Du må skille mellom stål og aluminium. Stål propell er stivere og slipper dermed mindre. Det går med 17 tommer alu og middels tungt lass men jeg tror ikke det har så mye hensikt dersom man ofte er tungt lastet. Vannski går ikke med så tung propell. 17 tommer stål propell tror jeg går dårlig.

    SvarSlett
  5. NB! En annen viktig faktor er motorens høyde. Står den ett hakk eller to for lavt vil du miste mye.

    SvarSlett

Har du kommentarer eller tips?