Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

tirsdag 23. august 2016

Kajakkpadlere redder 31 fots båt på 6 tonn.

Foto_Gerda Karijord
Hver mandag har kajakklubben fast treningsdag.
Når vi startet fra båthavnen i Børsa var det en del bølger og vind. Etter ca.1,5 km langs et strekke langs fylkesvei 800 Børsabergene ble jeg oppmerksom på en båt som lå hjelpeløst og drev. Båten en 31 fots snekketype på ca. 6 tonn lå da på tvers av bølgene og rullet ca. 18 meter fra bergveggen.

Jeg kastet ombord slepelinen, skipperen fikk festet linen og jeg begynte å padle. Vi fikk raskt rettet båten opp mot pålandsvinden og fikk den i siget utover lengre fra land. Etter 5-10 minutter festet padler nr. 2 linen i min baug og hjalp til. 5-10 minutter etter det så kom padler nr.3 og kastet en ny slepeline ombord i båten.

Tre kajakkpadlere klarte å trekke båten med en fart på ca. 2 km/ t. Båten var ekstra tung å dra på da det viste seg at grunnen til havariet var at roret stod på tvers under båten.

Etter 45 minutters padling hadde vi trukket båten ca. 1,3 km,  da kom redningsselskaspets båt RS UNI fra Trondheim. De tok over slepet og slepte den inn til havn i Børsa.

Vi avsluttet dagen med bølgesurfing utenfor moloen i båthavna.

Kommentar:
Foto: Hans Emdal / Tor Borthen

Jeg benyttet VHF og hadde kontakt med Florø radio.
Fotot: Hans Emdal / Tor Borthen
Jeg forsøkte også å anrope andre båter i Gaulosen på kanal 16, jeg fikk ingen svar. Den ene av de to båtene jeg observerte er en ganske stor båt av fiskebåttypen og bør ha VHF ombord, dersom han hadde det så overholdt han ikke lytteplikten.
Vi forsøkte også med visuell varsling/signalisering de to båtene som passerte reagerte ikke på dette.

Jeg synes jeg har god beredskap i kajakken med varsellys, lanterner, VHF, slepeline, førstehjelpsutstyr og et kraftig rustfritt multiverktøy, men jeg savnet nødbluss.

Min kommunikasjon med Florø radio var litt preget av at jeg padlet som besatt og var andpusten og kunne ikke bruke tid på VHF, da ville båten begynt å drive på tvers igjen. Da vil den begynne å trekke oss padlere bakover, det kan være farlig.

VHF har DSC og GPS, det ble ikke benyttet nå da posisjonen var kjent og situasjonen under kontroll.

Avisa Sørtrøndelag omtalte saken: http://www.avisa-st.no/nyheter/2016/08/24/Berget-b%C3%A5t-fra-%C3%A5-drive-i-fjellveggen-13229124.ece

Avisa Trønderbaldet omtalte saken:

Redningsselskapets magasin hadde også en sak om dette s.55. http://velihavn.no/RS/RSMAGASINET/RS_MAG_2016_3.pdf






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?