Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

torsdag 14. juli 2016

Spylepumpe på dekk.

Jeg har tidligere skrevet om spylepumpe på dekk.
I Vågaholmen fant jeg et komplett sett med ei inline spylepumpe med en tynnvegget 3/4 slange som blir flat når den er uten trykk.
Dekkskontakt (foto Biltema)
Under setet bak har jeg montert strømuttak og bryter.
Strømuttaket er av den tette, topolte dekkskontakt typen med skrufatning. På dekk fungerer det dårlig med sigarettenner typen plugg, de ruster.
Bryteren er en standard bryter med gummihette over.
Når jeg ligger i ro slipper jeg ut pumpeenden på hekken slik at jeg har konstant vanntrykk på fiskebordet når jeg sløyer fisk. Jeg merker godt at det hjelper på fiskebehandlingen og at det er lettere å holde båten ren når man kan spyle dekk.

Ulempen med disse pumpene (sentrifugalpumpe av billigste slag) er at de har lite løftehøyde og dermed faller vanntrykket fort dersom du har høy båt. Den medfølgende pumpen er nå skiftet ut etter en del driftstimer, den produserte ikke nok trykk lenger. Jeg er såpass fornøyd med konseptet, tynn slange og løs pumpe så jeg erstattet den med en standard billig lense pumpe på 500 glh. Den kostet 150 kr så det er greit for i år, men det blir trykkpumpe til slutt.
Fordelen med trykkvann ombord er at det blir mye lettere å holde bakdekket rent og at fisken blir mye bedre behandlet.

Neste sesong blir det montert en trykkpumpe med en kapasitet på 5 l/min og 8 bar, i lengden var jeg ikke fornøyd med å måtte legge slangen riktig og passe på å unngå knekk (bend) på slangen for å få fram vann. Selve pumpen blir montert under dekk med slangekoblinger ut på dekk, det blir
12 Volt, 60 watt, 5 l/min, 8 bar
vinterprosjekt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?