I år valgte jeg å bruke båthenger på deler av strekningen siden vi brukte båten hele veien i fjor.
Etter en god del research fant jeg ut at Leland mellom Mosjøen og Sandnessjøen var en gylden middelvei.
|
Bratt sjøsettingsrampe, men ganske god. |
Vi har prøvd på Tonnes før, det er langgrunt der så man er veldig følsom for flo og fjære. Det er såpass langt til Tonnes fra Trøndelag at det skiller bare 10-15 mil fra å kjøre via Misvær, Saltstraumen og Ørnes. De siste 10-15 milene ut til Tonnes er det såpass dårlig vei at man må ta hensyn til det når man kjører med båthenger.
|
Det går ganske bra med to kajakker på taket. |
Leland har en styggbratt sjøsettingsrampe så 4-wd og lavgir evt. automatgear er et must for å være sikker på å komme opp igjen. Du kommer selvfølgelig opp med vanlig clutch og normal utveksling men da er det hardt å være clutch.
Vi lastet opp båten med masse feriebagasje, snekkerverktøy og utstyr. På taket av båten lastet vi kajakkene.
|
Vikingen og Hestmann |
Det fungerer sånn noenlunde med et godt gammelt Thulestastiv for biler med takrenne. Jeg prøvde også skistativ for rails, de ble for lave på midten av båten, taket buer for mye.
|
Rødøyløven i bakgrunnen skimtes Bolga. |
Turen opp til Bolga gikk veldig fint, det var litt bølger ved Sandnessjøen, ellers så var det nesten helt stilt så vi kruset frem i 22-23 knop og de ca.55 nm tok kun 2,5 timer.
I anledning turen så skiftet jeg propell, normalt bruker jeg en 13,25x17 når jeg er alene eller når man bare er 2-3 stykker ombord.
|
Utsikten fra kjøkkenvinduet mot båthavna. Bildet er tatt kl.00.40,
midnattssolen skinner på fjellene på Åmnøya.
Båten ligger vel fortøyd i havnen. |
Med tungt lass og 2 personer så foretrekker jeg 13,25x15. Likevel så var det forholdsvis tungt å komme opp av vannet, heldigvis så skal en del av det vi hadde med stå igjen på Bolga. Med såpass tungt lass så brukte vi ca. 1 liter pr.nm.
Vel framme så var det ordnet med plass til oss i havna, vi får låne båtplass.
Etter at vi kom så har det blitt mange frakteoppgaver, kasting av gammel vaskemaskin og kjøp av ny, omfattende shoppingrunde på Ørnes med mere. Det er nesten slik at båten kan døpes om til Veslefrakt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Har du kommentarer eller tips?