Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

fredag 29. september 2017

Padletur i flott vær.September på Nordmøre og i Trøndelag.

Så god speiling at en kan snu bildet, se nedenfor.

Sjeldent fint padlevær i september.
Sist lørdag var det så fint vær og stille at vi padlet en tur vi vanligvis ikke kan padle. Vi padlet fra Mellandsvågen til Skipnes og tilbake.
Strekningen er forholdsvis åpen og eksponert for vind der den ligger i selve Trondheimsleia. Det
 smalner av en del slik at man får en traktevirkning mellom sørenden av Hitra og inn mot Skardsøya

Vanligvis er det såpass mye vind og bølger at det krever litt mer enn en vanlig søndagstur.
Bilde opp ned
En av årsakene er at det er ganske bratte og glatte bergskrenter og svaberg der det er vanskelig å ta seg opp når det er sjøgang (bølger).

Melland fort.
Man padler forbi Krigsminnet Melland fort som har blitt satt skikkelig i stand de siste årene. Mellland fort bestod av utkikkspunkter, svært kraftig lyskaster, lasarett, fangeleir samt Vestbatteriet og Østbatteriet, begge med ganske kraftig bevæpning (kanoner).
De hadde ansvar for Sørlige del av Trondheimsleia inn mot Trondheim (Drontheim som den tyske hæren kalte det). Det ble aldri skutt mot noen fra disse stillingene.
Området er i dag tilrettelagt for barnevogner,  eldre og rulestolbrukere med god vei/sti. Det er griller og benker på området og enkelte av bunkersene er tilgjengelige. Det er også en liten museumsbunker som kan besøkes med lokal guide.
Området er mye brukt som turmål for folk i området, både fastboende, hyttefolk og turister.

Nordavindsvika
Når man padler videre nordover når man Nordavindsvika, ei smal bratt og steinete lita vik som i tidligere tider var siste "nødhavn" når det var vanskelige forhold for de relativt små færingene og andre ro/seilbåter som ble brukt til fiske. Disse båtene var ikke større enn at de ble dratt på land og på f.eks Drageid ble de dratt over land.
Drageid var navnet på steder der man dro båtene over. Utover dette kjenner jeg kjenner ikke historien bak Drageid mellom Mellandsvågen og Kallandsvågen men jeg regner med at folkene inne i Kallandsvågen og kanskje lenger innover fjorden fikk kortere og enklere vei til fiskeressursene. Korteste og mest skjermede strekning over til Ramsøysundet og Hitra er fra Mellandsvågen. 

Når man padler slik kommer man mye nærmere naturen enn i båt. Man ser små viker og skjær på en helt annen måte. Jeg har gått forbi her med båt mange ganger uten å legge merke til alle de detaljene.

Ørn og dyreliv.
Underveis så vi 6-7 havørn, mye sjøfugl og storskarv samt en havoter.
Ca. 50 meter foran oss gikk en havørn ned og tok fisk, det er bare andre gangen jeg har sett dette i det hele tatt, det ble dessverre ikke bilde av det, men opplevelsen var fin.

Vi snudde like før Skipnes og fikk en fin padletur på knappe 20 km før vi dro på fisketur med båten etterpå.
Det endte med svært sen middag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?