Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

tirsdag 10. oktober 2017

En topp utstyrt Merry Fisher 605

Jørgens 605 med radar og baugmontert motor.

Jørgen Mortensholm kommenterte under min omtale av Merry Fisher 605 sine egenskaper. Jeg synes det var så interessant å høre om utstyr og erfaringer at jeg legger det ut som et nytt innlegg. (Med tillatelse fra Jørgen og tusen takk for at du deler.)

Her er innlegget (noe redigert)
Jeg har dog oppgradert med ganske mye utstyr i tillegg. 
Utstyr:
Av tilvalg har jeg kjøleskap, eber diesel varmer, radar, vhf, hydraulisk styring, autopilot, landstrøm og baugmontert Minn Kota el-motor. 
Til el-motoren er det 2 stk 12 volt AGM batterier som er seriekoblet, el-motoren trenger 24 volt strøm. Jeg har derfor litt ekstra vekt i bakre lasterom i gulvet, ca 36 kg pr batteri. 
Om båten:
Jeg ønsket en fiske/familie båt, en helårsbåt som hadde mange funksjoner. Båten har vært mye brukt, og vi er kjempefornøyd med valget. Vurderte den opp mot 695, men er nå glad for at jeg gikk for 605. En super familiebåt for oss som er 2 barn og 2 voksne, samtidig er det en veldig bra fiskebåt. 
Fiske med MF 605 og baugmontert motor:
Jeg driver litt med havfiske, men majoriteten av fiske er etter sjøørret. Og her kommer baugmontert el-motor inn i bildet. Den fungerer som et "gps anker", man trykker bare anker-funksjon, så ligger båten spot on så lenge man ønsker. Man ankrer og forflytter seg videre uten å slippe/trekke dregg. Den kan også brukes til dorging om man ønsker det, spesielt hvis man beveger seg mye langs land på grunne områder. Da bruker jeg bare fjernkontroll for å manøvrere båten dit jeg ønsker den, tett opp til grunner og land.
Styregenskaper MF 605 ogom å styre med baugmontert motor:
Du nevner også at båten ikke er spesiellt enkel å manøvrere når man skal legge til osv, og her deler jeg helt klart din erfaring. En eldre kar på samme brygge som meg med lik båt, gav opp og fikk montert baugpropell på sin.  Man må komme med høy fart og opptre veldig bestemt. Men selv da har jeg hatt problemer, og med høy fart blir man mer urolig for å treffe ting. Men nå legger jeg kun til med baugmontert motor. Jeg kommer rolig inn i havnen i ca 1-1.5 knop, og parkerer rett inn mellom uteliggerne hver gang, farten bestemmer man selv - toppfart er ca 2.5 knop. Man står bare midt i båten og styrer med fjernkontroll. Siden det er baugen som svinger føles det mer som å kjøre bil, altså mye lettere å vite hvor båten faktisk havner. Den reagerer umiddelbart når man svinger, og vind er plutselig ikke noe tema lenger:-) Kan virkelig anbefale baugmontert motor, den brukes hele tiden - til fiske og på familieturer. 

Mvh Jørgen Mortensholm.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?