Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

søndag 15. oktober 2017

Merry Fisher 605 i bølger. Test av Jeanneau Merry Fisher 605 i bølger. (Test of Merry Fisher 605 in waves )

Jeg dro ut for å teste båten i litt bølger. Jeanneau Merry Fisher 605.

NB! Artikkelen nedenfor er en liten omtale med erfaringer fra en testtur i bølger, ønsker du mer fyldig omtale av båten så finner du den ved å trykke på linken- trykk her. (omtale av båten finner du her)

Værmeldingen for strekningen Kristiansund til Trondheim varslet vindstyrke opp mot 20 m/s og signifikant bølgehøyde på 1,5 meter og 2,9 meter maksimal bølgehøyde. Reelt så var vinden på maksimum 16 m/s, men jeg har ingen måling på det. (Jeg har hatt og brukt vindmåler i mange år og har ganske mye erfaring med vurdering av vind men mest på fjellet.) Bølgehøyden var kanskje ikke fullt så stor som varslet, men de største bølgene var ganske så drøye. (Ikke bilde eller film av dem da jeg måtte styre båten.)

Screenshot av Barentswatch sitt bølgevarsel for akkurat der jeg var.


Jeanneau Merry Fisher 605 har ingen problemer med slike forhold, jeg kunne snu 360 grader, ligge å drive, kjøre rett i mot, skrått i mot og med sjøen i alle retninger. Dette fungerte utmerket. I motsjø gikk jeg med opptil 9-10 knop uten problemer, men det er så dyrt å kjøre i den hastigheten at jeg reduserte til ca. 6 knop. 9-10 knop er absolutt dyreste hastighet, man bruker nesten dobbelt så mye bensin. I 6 knop er det mange båter som blir veldig lave i baugen, Merry Fisher 605 ligger fint og blir ikke lav i baugen. Merry Fisher 605 har lukket fordekk så litt vann ville ikke bety noe. 605 Marlin har samme skrog og er åpen foran som andre båter av samme type nyter godt av at den holder baugen opp og er ganske tørr.

Jeg forsøkte også å ligge å drive, det gikk fint å ligge å drive, båten slingret ikke mer enn at jeg kunne fisket, men hastigheten jeg drev med i vind og strøm var over 4 knop fart så det var ikke noe vits i å fiske.NB! Uansett så bør man bruke sikkerhetsline, spesielt når det er bølger eller sterk strøm. Faller man overbord så driver båten fort fra deg, det er ikke mulig å svømme etter.

Med sjøen bakfra gikk det veldig lett, båten girer ikke noe spesielt og tåler aktersjø godt, jeg gikk med 15-20 knop på returen, rett bakfra ca. 15 knop og skrått bakfra over 20 knop. Når man kommer ned i dype bølgedaler bremser den ned ganske mykt dersom man vet litt hva man gjør.

Oppsummert så kan jeg si at jeg er meget fornøyd, jeg kunne til og med drikke kaffe uten å søle.

Her er en liten videosnutt. Du finner filmen også på https://youtu.be/3A4A8EwHikA

Oppdatert omtale av båten finner du her

 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?