Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

tirsdag 24. oktober 2017

Fisketur og kajakktur.


Livet er ikke bare båt og fiske. det er også fint å gå tur eller å padle tur.
I vårt område er alle disse aktivitetene veldig gode alternativer.
I helgen vekslet vi mellom all tre.
Nå på høsten har jeg båten i hus når jeg ikke er der ute.
Mellandsvågen, spesielt på sørvest siden er såpass stille  og rolig at båten kan ligge ute hele året, men det sliter mer på tau og fortøyninger. Jeg foretrekker derfor å sjøsette når jeg kommer og ta inn igjen når vi drar.

Lørdag var jeg på fisketur men på yndlingsplassen var det opptatt, det stod ute fangstredskaper. De var merket på fiskeriinfo.no. Jeg prøvde litt et stykke unna, men fikk ikke noe.
Jeg  prøvde derfor på Austklakkan som er småseiplassen, der fikk jeg 7-8 stykker, det ble noen kilo med filet.
Etterpå gikk vi en tur ut til kystfortet,både østbatteriet og vestbatteriet, det er en fin kveldstur.

Søndag fisket jeg først, lå og forsket ut området like utenfor Melandsvågen, jeg fisket på 100-140 meters dyp. Jeg fisket med agn og fikk en fin lyr på gummimark med agn.
Bløggekassen fungerer ganske bra, men er ikke optimal. Jeg får se hva som skal til for å optimalisere den.
Flo og fjære styrer når båten må inn så jeg sørget for å være inne kl.13.30, det gikk ganske greit å få båten inn,men vinsjen på 1500 kg er bare akkurat sterk nok.

Til slutt ble det en kajakktur på 10-11km, rundt vågen, bort til Lesund og tilbake. Jeg la inn noen intervalløkter slik at armer og skuldre ble litt møre. Med Najad fra Thomassondesign så kan jeg ligge på 9 km/t ganske lenge, 10 km/t en stund og 11,5 km/t noen hundre meter. Toppfarten jeg kan oppnå regelmessig er 12,3 km/t. (Jeg har vært oppe i 13-14 km/t, men 12,3 er liksom det jeg kan si at jeg får til og gjenta nesten hver gang.)

Siden det er et fellesskap må man bidra litt også på snekkerfronten og med diverse arbeid.
Jeg har satt opp nytt solcellepanel med ny regulator, solcellepanelet og 12 Volts GU10 pærer kjøpte jeg fra Sparelys.no.
I tillegg har jeg oppgradert innvendig belysning med nye lamper og en ny spotskinne. Alt sammen i 12Volt med LED belysning, siden vi ikke har 230 Volt så må vi bruke 12 Volt.

I sum ble det ei utrolig flott helg.
Neste helg er det meldt elendig vær så da blir det ferie fra hytten.
















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?