Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

lørdag 14. oktober 2017

Nytt bløggekar. Ordentlig bløgging.

For å behandle fisken ordentlig så er det viktig med bløgging og ordentlig utblødning.
Det anbefales minst 15 minutter utbløding i rennende vann etter bløgging.
Pass på riktig snitt, enklest er slik bildet viser,fra kverken og ned langs hjellene.Pass på å kapp begge pulsårene.

Når du bløgger er dette viktig:
-Bløgg raskt med korrekt kutt
-Unngå å skade hjertet
-Fisken skal blø ut i rennende vann i minst 15 minutter

* På sommeren bør man i tillegg ha is. Det har kommet små billige icecubers på markedet. Jeg kommer til å kjøpe en slik i løpet av våren.

Enkleste bløggesnitt, fra kverken og ned.
Kilde: http://fangstbehandling.no/?p=13 
Jeg har laget et lite bløggekar som passer baksetet  på akterdekket, det er mulig å sitte ved siden av og det tar ikke større plass enn selve setet. Karet er på knappe 80 liter og har vanninntak med hurtigkobling øverst og uttak (avtapping) nederst. Tappekranen med kuleventil må være minst 1" og monteres så lavt som mulig på siden. Grunne til kravet om stor åpning er at avløpet går ofte tett. Beste løsning er å bruke avløp i bunnen, eller at bunne er skrådd mot tappepunkt på siden. Evt kran på siden kan med fordel utstyres med hurtigkobling for slange.
Merknad: I ettertid har jeg ønsket at boksen er større og at den er isolert,  i fremtid kommer jeg til å bruke is.

Dette er første forsøk. det er en ok prototyp som kan bli stående en god stund, men jeg ser noen ulemper allerede.
-kranetilkobliger bør under karet og utløpsslangen bør gå under døren eller at man lager hull i ryggen eller seteplaten på setet vis slange og direkte ut i sjøen. Ikke via akterdekket, det drenerer bort blodvann for dårlig til at det er lurt å pøse på unødig mye
-Når jeg først lager den høy så kan den like godt være litt høyere for å få fin arbeidshøyde
-Den kan godt være noen centimeter bredere, hvor mye er jeg litt usikker på, den er litt for kort for stor fisk.

Kassen er laget av 4 mm finer(plywood) belagt med 163 grams glassfiberduk med polyester og gelcoat inn og utvendig. Epoksy er bedre, men det blir dyrt. Hjørnene er laget av vanlig gran og finerplaten er limt fast før jeg saget hjørnet 45 grader. Jeg har 45 grader inn og utvendig,det gjør kassen lett å holde ren. Så ble det lagt duk og polyester.
Listene er av Mahogny.
Poenget med å bruke lette materialer er at det blir lett å ta bløgge-kassen inn og ut av båten alt etter hva båten skal brukes til.

Designet sammen med noen forbedringer jeg planlegger fungerer så bra at jeg har forsøkt å høre på pris for å få den produsert i en del eksemplarer for salg.
Så langt har ikke forespørslene på pris vært akseptable.

Å bruke topplaten på kassen til sløying fungerer meget godt. Jeg har helt sluttet å bruke sløyebordet

Oppdatering januar 2018.
Jeg er såpass fornøyd med å ha bløggekasse med sløyebord oppå setet bak på akterdekket at jeg kommer til å ha det som fast løsning.
I praksis er det slutt med sløyebord med rekkefeste osv.
På en litt lang helgetur med fiske fant vi ut at man må ha større bløggekapasitet. Jeg har derfor kjøpt en ny IceMaster Pro 120 liter isolert kjøleboks som jeg ser fram til å utruste.
Kassen ble kjøpt hos MarineTeam. Det er Flak som forhandler dem.
Kassen har ikke helt optimale mål, men er det nærmeste jeg kommer et kommersielt produkt som
passer til formålet. Den blir tilsynelatende litt voldsom bak på akterdekket, men i virkeligheten er den ikke i veien og jeg håper den vil oppfylle funksjonene. Jeg ser fram til å prøve den i praksis.
For de som er mest fiskeinteressert vil ikke det litt voldsomme inntrykket bety noe, man kan jo bare sette den på land og bruke en litt mindre boks når det er viktig med estetikk. Jeg har flere bokser å velge mellom, fisketur på fjorden med hyttegjester der sitteplasser betyr mer enn mengden fisk så setter jeg på en liten boks.
Ordentlig fisketur alene eller sammen med en fiskebuddy der funksjonalitet er viktig da blir det stor boks.
Jeg har lett mye på nett og finner ingen som passer bedre.
Jeg har også tegnet en boks i AutoCad og forsøkt å finne en produsent, det viser seg å bli for dyrt når det er små serier. Jeg har også sendt forespørsel  til plastfabrikker, men ikke fått noe særlig til svar, det virker som de leverer til sine faste kunder og ikke ønsker noe annet. Jeg regner med at jeg må bestille så stor serie at det ikke er interessant.
En litt profesjonelt utformet boks vil fort koste mer enn dobbelt så mye som en som er produsert i store serier, det spørs om man må ta til takke med denne.

Vår båt brukes både til turer og til fiske, jeg legger derfor vekt på å ikke montere fast så mye, jeg ønsker det skal være lett å holde båten fin og at det er lett å sette på putene og beholde den som en familiebåt. Det er derfor ikke aktuelt å bygge noe som er mer permanent slik man kan på en båt som bare brukes til fiske.
Jeg kommer tilbake med oppdatering som egen sak når  det er noe å skrive om.

Dette innlegget blir forbedret etter hvert som jeg bygger om og justerer.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?