Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

fredag 15. september 2017

Hvordan er Merry Fisher 605 i sjøen del 1. Erfaringer med båten. Om båten generelt.

Jeg var litt spent på Merry Fisher 605 sine bruks og sjøegenskaper i forhold til Merry Fisher 595.
Jeg har vært veldig fornøyd med 595 sine egenskaper og håpet var at 605 er enda bedre.

Første weekend ble båten brukt 10-11 timer og vi mener bruksegenskapene er enda bedre enn 595.
Erfaringene i dette innlegget er fra første bruksperiode med båten med noen oppdateringer etterhvert.
Samlet brukstid september 2018 er  ca.120 timer og 1240 nautiske mil.
NB! det er en mer oppdater side om Merry Fisher 605 her: Link til oppdatert side

Brukseenskaper 
Det er god romfølelse, mye bedre enn man tror i forhold til båtstørrelsen. Passasjeren sitter like høyt som føreren, litt høyere enn på de fleste sammenlignbare båter, også i forhold til Merry Fisher 595. Akterdekket er tre kvadratmeter stort og har målene 2,07 x 1,46 m innvendig.
Layout Merry Fisher 605.
Ikke nødvendig å demontere
benker ved fiske.
Akterdekket er tilsynelatende like stort som på MF595 men har nok vokst litt og har mer innredning og er gjennomtenkt og godt. I tillegg til at båten er litt bredere enn 595 så er det mindre bortkastet plass i hulrom ut mot skrogsidene, til samme er det ganske mange centimeter i innvendig bredde. Det er en U-sofa som er demonterbar dersom man vil ha større åpen flate. I begge hjørnene er det løse ileggsplater som det er enkelt å ta bort ved fiske.
Til tross for mye innredning fungerer det godt til fiske for to-tre personer. Jeg har ikke følt det er nødvendig å fjerne U-sofa løsningen ved fiske.

Som fiskeplattform fungerer båten fint og ligger helt greit i bølgene.
Det ble montert RailBlaza fiskebord, det ble en fin arbeidshøyde og fungerer fint sammen med
Layout køyer og solplass akterdekk
Merry Fisher 605
spylepumpe. Det er nå sløyet over 100 kg fisk og erfaringene er gode. Fiskebord i plast er selvfølgelig ikke 100% stabilt men godt nok.
Største problem er plass til oppbevaring av fisk, utbløderkar osv. Dette gjorde at det i ettertid er kommet til en kasse på akterbenken med sløyebord på toppen, det fungerer enda bedre.

Varme ombord
RailBlaza sløyebord og spyleslange.
Skal man bruke en båt av denne typen når det er litt kjølig må man ha varmluft på frontruten. I praksis orker man ikke å stå å tørke dugg og kondens når man kjører, av og til er det vanskelig å kjøre pga at det blir dårlig sikt.
Det er montert en Webasto 2 kw, det fungerer helt fint. Varmeren holder ruten fri for dugg og kabinen god og varm.

Boegenskaper
605 er litt bredere innvendig enn 595 og dermed kan en person som ikke er veldig lang ligge på skrå uten å bruke ileggsplater. Med ileggsplater så er det plass til 2 voksne og et barn foran. Fruen har tidligere, ved nattkjøring sovet mens jeg har kjørt, dette vil fungere enda bedre med 605 enn på 595.
 I tillegg så er det mulighet til å legge ned bordet og få enda en romslig liggeplass, totalt 3 voksne eller 2 voksne og 2 barn vil gå fint. For ungdommer som krever litt mindre plass så er det plass til 4 om man vil.
Under førerplassen er det vask og bak førerstolen er det plass for kokeapparat, det fungerer godt i forhold til båtens størrelse. Vi har brukt pentryløsningen på 595 ganske mye og ser at løsningen på 605 er litt bedre, det ser bra ut.
Hylleplassen ser litt kjedelig ut men fungerer overraskende bra ved å bruke plastbokser og kurv for bestikk.
Under passasjerplassen så er det to forholdsvis store oppholdsrom. I tillegg har jeg satt på skapdør i kjøleskapsstørrelse der kjøleskapet kan monteres, det blir et digert skap inntil vi monterer kjøleskap.
Stuveplassen under dekk og i baugen er romslig i forhold til båtens størrelse. Tilgangen til bakerste stuverom under dørken når jeg også fra skapdøren under passasjerstolen. (Den har jeg montert selv, ikke originalt.)
Under luken på akterdekket har det på 605 blitt ganske god stuveplass, det var det ikke på 595.

MerryFisher 605 er mye romsligere og bedre båt enn størrelsen tilsier, den kan faktisk brukes som bobåt og til ganske aktivt fiske. Dersom man vet litt hva man gjør så tåler de også mye sjø, langt mer enn noen av oss bruker den i.

Sjøegenskaper
Merry Fisher 605 har en annen utforming under vannlinjen enn 595, den mangler helt kjøl og har et tradisjonelt V-skrog på 18 grader.
18-20 Grader er en vinkel midt på treet, dype raske båter har gjerne 22-24 grader, mens flate båter gjerne kan ha under 18 grader. (XO270 har f.eks 24 grader mens Askeladden P66 har 18 grader, begge er holdt for å være gode båter.)
Motsjø (bølger i mot) er den største svakheten til korte båter (6-meters klassen), her går MerryFisher 605 overraskende bra, man kan holde brukbar marsjfart selv om det skvalper litt. Med bølger på mellom 0,5 - 1 meter har jeg gått med 14-15 knop uten at det er ubehagelig, det er litt bedre enn 595. 605 har litt mer bæring i forskipet og dupper derfor ikke så dypt i sjøen ved tomgangskjøring mot bølgene  som 595.
I 1,5 meter signifikant bølgehøyde og maksbølger på 2,9 meter (i følge Barentswatch) kan jeg gå i 9-10 knop, men det er den mest bensinslukende farten så jeg reduserte til ca. 6 knop, det gikk veldig fint og var såpass behagelig at jeg kunne drikke kaffe..
Den litt dypere V-bunnen skal som sagt gi bedre egenskaper i motsjø (bølger i mot), vi har prøvd det noe og det så veldig lovende ut i moderate bølger og noe vind. Første weekend var fruen med, hun liker dårlig at det smeller og det var såpass mye bølger at den brøt hvit på toppene, vi kunne gå med ganske god fart uten at det kom noen protester.

At en såpass kort båt skal ha så gode egenskaper i motsjø samtidig som den er en stabil og god fiskeplattfor vitner om godt design og en god balanse mellom egenskapene.
I sidesjø og med sjøen skrått bakfra har jeg gått med en HS på ca. 1 meter (=maks bølgehøyde på 1,8m), jeg kunne da ligge på 20-24 knop.

På returen fra en fisketur var det blitt litt mørkt, det var en del bølger og vi lå på 23-24 knop, plutselig kom det en bølge som var mer enn dobbelt så stor som de andre, vi fikk ett kraftig løft i baugen og hele forskipet var klar av vannet, 605 lander mye mykere enn 595 på slike bølger, det føltes helt ok, det kommer ikke noe ordentlig smell, det er positivt.

Båten er retningsstabil og går rett fram også i ganske store bølger, det er bra. Man kan slippe rattet i ganske lange perioder i marsjfart uten at den snur. Det betyr at det går an å utstyre den med autopilot en gang i fremtiden.
På sakte fart i 5 knops område går båten stødig og fint og endrer ikke retning på dramatisk måte om man slipper rattet i 10 sekunder.

Mangelen på kjøl gjør at 605 er mer upresis når man navigerer mot brygge enn 595, man må kjøre mye mer bestemt så man kan på en måte si at den er vanskeligere å navigere mot brygge. Den er også mer følsom for sidevind. Mens jeg kunne legge baugen i mot og legge motsatt ror og bakke meg inn med MF 595 må jeg nå legge inn en bred "skrens", la rattet være i ro (samme vinkel som jeg svinger inn til bryggen med) og legge inn revers når hekken nesten når brygga.

Med Merry Fisher 595 kunne jeg gå inn i de trangeste, nesten umulige lukene på gjestehavnen, det er ikke så enkelt med 605 og krever mye øvelse før man kommer i nærheten av å beherske trange vanskelige luker på samme måte som med 595.

Har nå prøvd båten i forskjellige forhold:
- 2-2,5 meters bølger skrått akter, hastighet i litt over 20 knop,det fungerer utmerket.

-0,5-1 meters bølger, mot og skrått forfra, hastighet 14-15 knop, fungerer bra, ikke ubehagelig.
-1 meters bølger, ligge å fiske, det fungerer bra, kan også koke kaffe, sløye på akterdekket mm.
-1,5 -2,9 meters bølger, kan fortsatt drikke kaffe men må gå på redusert fart, dvs under 10 knop og godt under planingsfart.

Eneste innvending jeg har er at båten lener seg over mot SB side, mest ved sidevind, men jeg har et lite inntrykk av at den gjør det hele tiden, også når jeg har passasjer som er tyngre enn meg. Det er litt vanskelig å være skråsikker ved så varierende forhold.

Fart og forbruk
Man kan holde forholdsvis høy marsjfart med 115 HK på hekken, dette uten at den blir veldig dyrt i drift.
Første helgen ble det ikke prøvd med toppfart på grunn av at det er ny motor, men kunne da ligge på 26-28 knop med et forbruk litt over 1,25 l/nm ( 0,8 nm/l)  mens man i området 16-17 og til 24-25 knop bruker 1 l/nm (1 nm/l). Yamaha sier at man skal bruke 0,84 l/nm (1,2 nm/l) ved 4000 rpm ved en hastighet på 20,5 knop,  det har jeg ikke lyktes med så langt, det beste jeg har fått til er litt under 1 l/nm (dette bedret seg etter at det ble byttet til stålpropell),

Forbruket er strengt tatt litt i overkant i forhold til mine erfaringer med 595 og 90-Evinrude E-tec. På 595 med E-tec 90 var forbruket på litt over 0,7 liter pr. nautiske mil.
Høyeste oppnådde hastiget er ca.31 knop som er godt under det jeg trodde (uten at det betyr så mye).
Forbruket er noe høyere enn jeg trodde (se under avsnitt motor), det ble mye bedre etter skifte av propell.
I tester har Yamaha kommet godt ut på både forbuk og fart, men det er med stålpropell. Hvorfor de da leverer med dårligere propell kan man lure på*. (*Det er byttet til stålpropell i ettertid.

Yamaha sin forbruksmåler lyver litt da fartsloggen på motorinstrumentet  ligger opp fra 0,5 -1,5 knop for høyt,  jeg skal regne litt på det senere når motoren har fått noen driftstimer. Men det angitte forbruket stemmer godt og antall liter som er konsumert blir angitt på den trygge siden.

Slange ogspylemunnstykke

Motor og propell
Først av alt Yamaha fungerer utmerket og er en god motor, men jeg ventet mer. Når det gjelder motoren er jeg litt mer blandet siden jeg har vært veldig tilfreds med E-tec 90 som har vært rask opp av vannet og har et fint støybilde med en litt dyp motorlyd. På tomgang derimot er Yamaha mye stillere enn E-tec.

Støytester viser at E-tec ligger midt på treet.
Yamaha 115 har i tester bedre resultater på støymålinger målt i db men jeg synes støyen føles litt mer intens og dersom man trimmer ut litt så blir den noe mer påtrengende. Jeg kan konkludere med at det ikke har skjedd noe nytt på støyfronten siden i 2008-2009. Når jeg måler med mobil app så viser den 66-67 db, noe som egentlig er ganske ok. Skal sjekke med ordentlig db måler siden.
NB! følelsen av støy til tross for ok støytall kan også dreie seg om manglende støydemping av båten, det skal jeg se på senere. Første helg hørtes støyen best, det skyldes nok forventningene om at det skulle være bedre. Senere oppfatter jeg støybildet som omtrent det samme som 595 med E.tec, men en noe mer intens lyd.

Når det gjelder motorrespons var jeg redd 4-takt skulle være så mye mindre responsiv enn 2-takt at jeg ønsket derfor 115 hk istedet for den mest solgte med 100 hk.
Man merker at 4-takteren ikke er lynrask men 115 hesteren har mer enn nok krefter og løfter båten raskt og effektivt opp av vannet, det skal bare mangle med 25 hk ekstra.
Det er mulig at en E-tec 90 HO også ville vært effektiv.
Min gamle Merry Fisher 595 ble en "ny" båt på mellomfartsområdet når jeg monterte stålpropell, jeg fikk mye bedre kontroll på farten i området 12-15 knop, jeg savnet stålpropell også på denne, det ble montert etter en stund.

I brosjyren for 2016 (Yamaha kjørefakta 2016) (som jeg hadde lest) stod det at motoren leveres med stålpropell og et laveste forbruk på 0,78 l/nm samt en toppfart på 33,4 knop mens det viste seg at når motoren kom til forhandleren så kom den med aluminiumspropell.
Forbrukstall og hastighet var med i vurderingsgrunnlaget  når jeg bestemte meg for å skifte, jeg ble derfor skuffet når båten kom med aluminiumspropell og oppnår lavere fart og høyere forbruk en oppgitt. 32,3 knop i brosjyren mot oppnådd 31 knop og forbruk oppgitt 0,84 l/nm mens oppnådd  minste forbruk er ca. 0,9-1 l/nm. Jeg oppnår hverken den oppgitte toppfart eller det oppgitte forbruk.
Jeg får lavere fart og høyere forbruk. Forbruket er såpass mye høyere at jeg lurer på hva de gjør for å få det så lavt på testen. Jeg har jo instrumentet som viser forbruk og har forsøkt å trimme både mye og lite.

Mine erfaringer med stålpropell er at man får bedre kontroll på mellomfartsområdet, med andre ord, stålpropell er for meg viktigst for å kunne holde en grei marsjfart i store bølger.
Merry Fisher 605 med Yamaha 115 HK lar seg likevel regulere i de fleste hastigheter, men har problemer å holde seg på 13-15 knop (Jager litt på hastighet). Eneste fordel med alupropell er at dersom man treffer noe hardt i vannet så ødelegger man ikke gearet.

I årets utgave av Yamaha kjørefakta 2017 så er den oppgitt med alupropell så Yamaha har nok jussen på sin side, men jeg er skuffet, jeg anbefaler å bestille båten med stålpropell selv om det koster litt mer.
Jeg oppnår hverken den oppgitte toppfart eller det oppgitte forbruk.
For å komme i nærheten av den oppgitte toppfarten må man trimme ganske mye og støybildet blir noe påtrengende. (jeg har bare prøvd i 40-50 sekunder) Jeg oppnår bare 31 knop
Naboen har en Merry Fisher 645 med 115 Hk E-tec og stålpropell, det er en større og tyngre båt men den går like fort eller raskere som Merry Fisher 605 med Yamaha 115 Hk, men bruker litt mer.

I forhold til at båten har vokst litt så er forbruket likevel akseptabelt, MerryFisher 605 er mye mer båt enn størrelsen tilsier, den kan faktisk brukes som bobåt og til ganske aktivt fiske.

Oppsummering
Første oppsummering etter 1240 nautiske mil og 120 timer er at Jeanneau har videreutviklet et godt konsept til å bli enda bedre, kan godt kalle det en meget vellykket Nordic model.

Eneste ulempe så langt er manøvrering inn til brygge i sidevind, alle båter med samme type skrog har samme problem.

Yamahas motorer er vel like bra som alle andre, men det virker ikke som det er noe fremskritt i forhold til Evinrude E-tec 90 hk utover det at den har 25 Hk mere og at båten sikkert bærer last litt bedre med økt volum. Det må sies at Yamaha har et meget godt rykte når det gjelder driftssikkerhet, de holder ofte over 7.000 timer med regelmessig bruk og service.

Drivstofføkonomien er ikke så god som Yamaha oppgir, men båten er god på mye av fartsregisteret opp til 28 knop, men 595 er mye mer gunstig når det gjelder forbruk.
Forbrukstallene som er oppgitt er i overkant optimistiske, jeg anbefaler stålpropell det gir et gunstig forbruk, god toppfart og en båt det er lettere å holde konstant fart med i hastighet like over planingsfart.


Forhandleren, Marine Team er alltid like all right, der har jeg ikke noe å klage på, de følger opp hver en kommentar.

En oppdatert omtale finner du her: Link til oppdatert side

2 kommentarer:

  1. Hei,
    Har en 2017 695 som ikke har kjøleskap.
    Er ikke laget hull her, men har lyst å gjøre som deg å montere skapdør her.
    Lagde du hullet selv? Har du bilder av det? :)

    SvarSlett
  2. Hei. Litt sent med svar. Håper du fikk fikset det. Jeg lagde hullet selv ja. Det skal være bilder av løsningen et sted på bloggen. Er det fortsatt relevant så kan du spørre igjen, da skal jeg svare.

    SvarSlett

Har du kommentarer eller tips?