Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

fredag 22. september 2017

Dieselvarmer ombord, hvilket drivstoff?

Styringspanel Webasto
Dieselvarmer ombord, hvilket drivstoff kan man bruke?
Jeg har en Webasto 2 kw dieselvarmer ombord.
Diesel lukter og tenner tungt men er ganske rimelig. Det er også lett tilgjengelig.
Fritidsparafin lukter ikke og er lett å håndtere ombord. Søler man så er det lett å tørke opp uten at det lukter så mye. Fritidsparafin tenner ikke lett så det er ikke spesielt brannfarlig.

Webasto sin serviceavdeling i Norge ble kontaktet om saken. De sier at fritidsparafin har høyere brennverdi og at det blir for varmt i brennkammeret. Det vil fungere men brenneren får kortere levetid. Etter mitt skjønn så må det være feil med høyere brennverdi, jeg sjekket derfor litt forskjellige data.
Webasto AirTop 2000

   Brennverdi diesel er 10 800 kcal/kg og densitet er 0,84
Brennverdi Kemetyl varmeolje er 10 748 kcal/kg og densiteten er 0.8 (45000 kJ/kg)
Brennverdi Kemetyl Fritidsparafin er 10 748 kcal/kg og densiteten er 0,8 (45000 kj/kg) Begge verdier- kilde: Wilhelmsen Chemicals
Verdiene er etterspurt hos leverandøren de oppga 45 000 kJ/kg som omregnet er       10 748 Kcal/kg


Brennverdi Parafin er 10 300 Kcal/kg og densitet er 0,8, med andre ord lavere brennverdi, det gir en differanse på -4,6%, det tror jeg ikke har noen stor betydning. Avviket på dieselens brennverdi er sannsynligvis høyere.
Inntil jeg får vite at fritidsparafin gjør noe annet galt så regner jeg med at dette går

Det er sannsynligvis ikke varmen som gjør at fritidsparafin ikke kan benyttes.

Om man da ser på hva Webastos serviceavdelingen anbefaler og brennverdi for diesel og parafin så er forskjellen så liten at det ikke kan forklare noen signifikant temperaturforskjell. Med andre ord er det ikke nok til å overbevise meg om at jeg må fyre med diesel, det ser heller ut som en dårlig begrunnet avvisning av eventuelle reklamasjoner.

Sikkerhetsdatabladet viser at Kemetyl Fritidsparafin er Nafta (petroleum),  med 0,1-1 % hydrogenbehandlet tung n-hexan og er i nærheten av diesel når det gjelder brennverdi. (annet navn som brukes er nafta, nb! dette er ikke helt riktig med en kjemikers øyne men en praktisk tilnærming.)


2 kommentarer:

  1. Hi Asbjorn,
    Best wishes from Holland.
    I read about your Webasto. My boat is now in storage and I'm thinking on having a heater installed. Are you happy with the Webasto, can you recommend it ? I notice its a diesel: why don't you have a gasoline version, that taps from your engine tank ?

    Regards,
    Sjak

    SvarSlett
  2. :-) Thank you. Best wishes to you.
    I am happy with the webasto and feel that I can recommend it.
    I use diesel because my dealer doesn't sell petrol heater. Here in Norway I haven't heard about anyone using petrol heater in a boat for many years. It will be safer with diesel.
    In fact I dont use diesel I use a odorless fuel called "fritidsparafin", it can be translated to leisure kerosene. NB! Its not lamp oil, lamp oil can not be used. It has the same heat value as diesel but hasn't the disadventages with the odor, it costs some more, but it doesnt matter.
    What you should do when installed is to use it mostly on full power and open the door some time instead of running low power on the heater. The heater is running cleaner on full power, and will be lasting longer and cause less problems.

    SvarSlett

Har du kommentarer eller tips?