Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

fredag 18. september 2015

Spylepumpe på dekk. Når man fisker er det en fordel å bruke mye vann.

Når man fisker er det en fordel å bruke mye vann, jeg spyler kontinuerlig når jeg sløyer og fileterer.
Renslighet er et must når man gjør opp fisk. Både med tanke på fiskekvaliteten og på det generelle renholdet ombord.
Merry Fisher er på linje med mange av styrehusbåtene en bobåt med fiskemuligheter. Interiøret ødelegges dersom man vandrer inn og ut med fiskeslo på klær og under støvlene.

Jeg har lenge lett etter en effektiv spylepumpe på akterdekket.
Siden det ikke er noen skroggjennomføringer på båten, så har jeg ikke lyst til å lage noen hull. (Jeg har outboard og PortaPotti toalett).

Etter flere mislykkede prosjekter fant jeg en pakke med en Rule 500 gallon/h 12V pumpe med en tynn fleksibel slange og lang ledning. 500 gph er 1920 liter i timen.

Jeg bruker standard sigarettennerplugg med veggbryter. Den står inne i båten, det er litt upraktisk, bryteren bør være ute på dekk, det kommer ved en senere annledning.

Pumpen med slange henger jeg bare over rekka og lar pumpa være i gang mens jeg gjør opp fisk og spyler.

Selve pumpesette består som nevnt av lang ledning, tynn fleksibel slange samt en plast spyledyse.
Fordelen med så tynn slange er at hele pumpen med ledning og slange tar veldig lite plass, jeg lar den henge i en liten 5 liters bøtte på akterdekket når jeg er ute og fisker, det er da kjapt å ta den i bruk. Et av mine forsøk var en standard pumpe med en 1/2" hageslange, teknisk sett så virket det men slangen ble for stiv og det ble upraktisk.

Forberedelse første gang (før du drar på tur og skal bruke pumpen):
1. Ledningen har klemmer for batteritilkobling, sett på standard strømplugg tilpasset hva du har på båten.
2.Spylemunnstykket som følger med er standard, slangen er litt for tynn til å bli festet godt i munnstykket og glipper av. Legg derfor slangen dobbelt eller tre den utenpå en hageslange e.l, jeg brettet den dobbelt, det fungerer godt.
3. Lim fast filterkoppen som følger med pumpen, min falt av med det samme.
4. Husk å fest slangen godt til pumpen med den medfølgende plastklemmen

Etter en del driftstimer så ser jeg det at den ikke er så veldig slitesterk så man bør basere seg på å skifte selve pumpen av og til. (Muligens hvert andre år.) Men selve prinsippet fungerer såpass bra at jeg er greit fornøyd likevel (tilføyelse juli 2016)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?