Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

mandag 14. september 2015

Høstvedlikehold av båten.

Bør gjøre:
Når man tar opp båten om høsten sparer man mye arbeid dersom man vasker av groe, slim og rurskjell mens det kommer ferskt opp fra sjøen. Venter man til det har tørket ut så er det mye mer jobb. Høytrykksspyler er raskt og effektivt.
Det er vanlig å bunnsmøre på våren, men det er jo ikke noe teknisk hinder i malingen for å gjøre det nå. Tidligere var det begrensninger på maksimumstid før sjøsetting, det står det ikke noe om noe lenger, kun normal tørketid. Jeg syes det er best å gjøre det på høsten.

Må gjøre
Andre ting man må huske er å sjekke kjølevæske dersom man har  innenbordsmotor.
Pass på å drener av alt sjøvann, skyll gjerne med ferskvann i tillegg. Bruk spylemuffe og kjør motoren med ferskvann.

Sjekk propell for skader, lever for reparasjon eller bestill ny nå.

Ta av propellen på drev og outboardmotorer, vask av gammelt fett og smør på nytt propellakselfett. (En god sjøvannsbestandig grease.) Dette gjør det lett å ta av gammel propell og skifte til ny f.eks ved skade. Har det stått i mange år uten å være smurt kan det være veldig vanskelig å få av.

Tøm båten skikkelig for vann dersom det står noe i kjølen/ under dørken.
Tøm ferskvannstank, pumpe(r) og toalettanlegg.

Skift sink dersom det er nødvendig, min erfaring er at det lønner seg å smøre gjengene med f.eks aluminiumpasta slik at de ikke setter seg. Dette bør gjøres når motoren er ny, da er det lett å utføre vedlikehold i hele motorens levetid, venter man kan det bli nær umulig å få løsnet skruene.
På aluminiumsbåter er det å ha nok sink av god kvalitet spesielt viktig, dersom det ikke er nok sink som offeranode så blir motoren offeranoden og blir tært opp. Det finnes eksempler på 4 år gamle motorer som må vrakes fordi de er fullstendig tært opp.

Skift gearolje, det er noen som mener det skal gjøres på våren pga kondens. Jeg mener det er viktigere å få oversikt over begynnende problemer i undervannshuset og bestille deler eller service nå på høsten istedet for å stå i køen til våren. Dersom det er vann i oljen så tar undervannshuset skade av at det står med vannblandet olje. Oljen skal se ut som brukt olje (evt litt mørkegrønn, mot sort), ikke hvitaktig. Er oljen hvitfarget i større eller mindre grad tyder det på fukt/vann i oljen, det bør fikses før det blir et stort problem. (vannblandet gearolje har også en karakteristisk tung litt emmen lukt.) Nytt undervannshus koster mye penger så det lønner seg å ta problemene tidlig.

Å skifte gearolje er enkelt.
  1. Sett et oppsamlingskar for brukt gearolje under motoren.
  2. Åpne øverste lufteskrue på siden av undervannshuset, tidligere var det alltid en litt kraftig tverrsporskrue, nå har det begynt å komme med torx, det fungerer bedre.
  3. Åpne den nederste skruen og ta den bort. (Pass på pakningen som oftest er i plast, både oppe og nede.)
  4. La det renne skikkelig ut.
  5. Skru slangen fra pumpen inn i det nederste hullet og pump ny oljeinn  til det kommer litt ut på toppen.
  6. Skru i øverste skrue, lufteskruen. Pass på at pakningen er på.
  7. Ha nederste skrue med pakning klar, skru ut pumpeslangen og sett i skruen. Det renner ut bare noen dråper.
På 4-takt: Skift motorolje og oljefilter, det skal utføres på alle 4-takt motorer. NB! Sjekk om det skal skiftes registerreim, eller om det er annen viktig service som må utføres.
På 2-takt er det ikke noe motorolje eller oljefilter. Evinrude E-tec har et eget vinterkonserveringsprogram, kjør det enten før du tar opp eller med ferskvann og spylemuffe. (Ikke kjør uten kjølevann, impelleren går i stykker.)

Av og til bør det skiftes impeller for kjølevannet. På outboard-motorer må man ta av nedre del av motoren for å få skiftet impeller. På inboard-motorer er det som oftest en pumpe i fremkant av motoren, det er kun å skru av et deksel og skifte impelleren.
Teknisk sett er det enkelt å skifte impeller på outboardere også. Man må løsne på en settskrue for gearvelgeren. (Ofte en gummipropp på stammen som skjuler denne eller du finner den i delingen mellom undervannshus og stamme, på E-tec er det en skrue helt øverst på stammen. ). Deretter løsner man på skruene for undervannshuset og trekker det ned. Oppe på undervannshuset sitter oftest pumpen med 4-5 skruer. Gjør ordentlig rent og skift pumpe og pakninger (O-ringer og evt simmeringer) smør bevegelige deler. Sett sammen igjen.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?