Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

mandag 14. september 2015

Sjøkart eller Båtsportserien

Hva skal man velge vanlige sjøkart eller kartpakke i båtsportserien.
Jeg har brukt begge deler ved litt lengre seilaser. Bl.a ca.800 nm fra Drøbak til Sandnessjøen, Egersund til Bergen, Møre via Sandnessjøen til Bolga og turer på 50-60 nm rundt egne hjemtrakter som er ca. sørspissen på Hitra.

Båtsportkartene er bra og dekker nå ganske langt nordover men det blir mye organisering og "blaing". Jeg synes også det er vanskeligere å holde oversikt over lengre ukjente strekninger med båtsportkartene. (De dekker nå nord til Mosjøen) http://www.kartbutikken.no/baatsportkart.php.
Et pluss for båtsportkartene er at de nå endelig er kommet med oversiktskart, det gjør dem litt bedre.

For å bruke de vanlige sjøkartene ombord i en liten båt var jeg lenge på jakt etter en holder lik den jeg hadde på 80 tallet men de er gått ut av handelen.
Vanlig sjøkart brettet og lagt i plastmappe.
Det er enkelt å bruke bordet som kartbord.
Når jeg ikke fikk tak i en slik så kom ideen om å bruke plastmapper. Jeg kjøpte først de kostbare vanntette store kartmappene til utendørsbruk. I ettertid ser jeg at det fungerer bedre å bruke båtsportmappene eller vanlige A3 plastmapper.

Jeg har nå begynt å brette kartene i 4 deler og synes det fungerer godt i en liten båt. De er da lette å brette ut for å få oversikt.

Hva man velger er en smakssak og litt etter hva man driver med, men skal man langt så har jeg en klar preferanse på vanlige sjøkart i hovedserien uansett hastighet. Dersom man ligger på marsjfart 22-24 knop så krysser man fort over et Båtsportkart, man må bla ofte mens et vanlig sjøkart dekker mange ark tilsvarende båtsportserien.

Eksemplet i illustrasjonen nedenfor viser litt om problemstillingen.
Den røde streken er fra Mellandsvågen og litt utenfor Kvennvær. Man trenger da et kart fra Møreserien og et til to i Trøndelagsserien. Med andre ord så trenger man akkurat her 2 kart på en halvtime og 3 kart på en time. I starten av turen (møredelen) er det svært mye grunner og farlig å ferdes uten kart. Det er en tur på 16 nm og tar en liten time pga saktefart og grunne områder.

Ser man på bildet av hovedkartet så ser man en seilingsavstand på 2-3 timer på et kart i lengderetning og godt over 1 time i bredde (skjønnsmessig vurdert).




Jeg mener at man har en soleklar plikt til å "holde sitt bestikk i orden" dvs ha fram riktig sjøkart og vite hvor man er på kartet, selv om man kjører på plotter i det daglige. Forsikringsselskapene mener det samme.

God tur og god seilas.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?