Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

søndag 13. september 2015

Nødbatteri og strøm ombord. Nå starter båten lett.

Etter at jeg monterte alarm hadde jeg litt problemer med å starte motoren dersom jeg har vært borte mer enn 1-2 uker. Spenningen på batteriet har vært litt for lav.

Jeg har derfor savnet nødstrøm for å starte dersom jeg blir strømløs. På grunn av vekt og plass har jeg ikke lyst til å montere et ekstra batteri.
Jeg kjøpte derfor en nødstrømsenhet med Lithiumsbatteri i sommer.

Nødtsrømenheten er på 12 ah og kan gi 200 ampere i startstrøm.
Den har 12 volt strømuttak og USB uttak samt batteriklemmer. Det følger også med diverse plugger for direkte tilkobling til PC.

Jeg prøvde nødstrømsenheten og fant ut at det ikke går, E-tec krever mye mer momentanstrøm enn den kan gi. E-tec krever 800 CCA når det er kaldt (<0 grader C) og minst 640 når det er varmere enn 0 grader C

Jeg har tatt i bruk solcellepanelet jeg tidligere har beskrevet. Når batteriet er toppladet med solcellepanelet har jeg ikke problemer med å få start.

Med toppladet batteri når man starter turen tåler man mer forbruk uten å få problemer. Jeg har brukt både dieselvarmeren og lys på uten at det har vært noe problem i det hele tatt på lange kvelder.

Nødstrømenheten har mange bruksområder:
Nødstarter med opp til 200 A startstrøm, kortvarig opp til 400 A (sjekk hvor mye startstrøm din motor krever, det finnes enheter som gir opp mot 600 CCA.)
Den kan lade 2-3 mobiltelefoner
Den kan lade PC direkte, det følger med noen plugger for å koble pc direkte på enheten (19 Volts uttak).
Led lykt
USB strømuttak, 5 Volt med 2 A.
12V strømuttak som kan drive kjøle-fryseboksen om natten
Startkabler

Den leveres i en forholdsvis robust eske med magnetlås. Esken egner seg godt for å oppbevare enheten i.

Fordelen med å bruke nødenheten til kjøle-fryse boksen er at man har igjen mer strøm på båtens batteri.

Omtale: http://powerbank-tests.de/produkt/apa/powerbank-zum-auto-starten-das-apa-16528-mini-lithium-powerpack/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?