Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

onsdag 30. september 2015

Høststormene nærmer seg. Tok båten inn i helgen.

I høst er det mye å gjøre mange steder så en aktiv båtsesong med over 1000 nm på loggen gjorde at det roet seg litt utover høsten med båt og hytteliv. Det har til gjengjeld vært mye kajakkpadling.

Som tidligere nevnt har jeg jobbet mye med å lage det lettvint å ta opp og sette ut båten.
Jeg bestemte meg for å ta opp båten i tilfelle uvær, det tar bare 15-20 minutter å få den ut igjen.
Nå på søndag var det ideelle forhold. Fullstendig vindstille og ikke en krusning i motsetning til lørdagens kuling.
Her vises det at bunnsmurningen ikke følger
vannlinjen. Dekorlinjen burde fulgt vannlinjen.
Jeg rodde ut med gummibåten og hektet på og rodde inn, festet båten på båtvognen og trakk opp, det gikk raskt og effektivt.

Jeg vasket av groe og skjell med en liten piasavakost.
Med styrearmer bak og vinsjfeste foran så står båten
akkurat der den skal. Det er da raskt å ta opp båten.
Jeg hadde fått litt groe i vannlinjen, litt over bunnsmurningen.  Det skyldes at linjen for bunnsmurningen er satt ut fra estetiske hensyn, den følger dekorlinjen på båten, og ikke ut fra den reelle vannlinjen. Det er et problem jeg får leve med, jeg tror ikke det blir pent å sette linjen asymetrisk i forhold til dekorlinjen.
Under båten var det lite groe selv om den har ligget i ro de siste ukene, det var nok med et raskt sveip med kosten og litt spyling.

På motorbraketten var det litt blåskjell og smådyr, jeg vasket og skrapet av disse.

Evinrude har automatisk vinterkonservering der du pakker full
Ikke mye klaring til taket.
motoren av olje ved hjelp av et innebygget program. Jeg skal ut med båten igjen så jeg konserverte ikke nå.
Likevel så tømte jeg ferskvannstanken og vannpumpen i tilfelle frost.

I vår polerte jeg båten godt og har pusset litt nå i sommer, det vises. Nå er det bare nødvendig med litt lett puss og bunnsmøring og oljeskift på gearet så er vi klar for ny sesong.

Bunnsmøringen som MarineTeam hadde lagt på er tydeligvis godt utført, det er bare å vedlikeholdsmale litt under båten.

Når jeg kommer utover neste gang så er det bare å slippe båten ut og legge den på bøya. Tidligere år har jeg ikke hatt sesongslutt på fisket før i desember, da begynner skisesongen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?