Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

torsdag 24. september 2015

Laget ny padleåre en Grønlandsåre. Fin kveldstur med kajakklubben.

Grønlandsåren, gammel treåre- Thomasson design
og Vingåre med karbonskaft
Det er blitt moderne med Grønlandsårer i enkelte miljøer og mange skryter av dem.
Jeg har nå laget ei åre etter tegninger fra Bjørn Thomasson.
Grønlandsåren på fordekket.
Du finner tegninger her: http://www.thomassondesign.com/bygga/download, klikk på inuitpaddel.
Åra ble 215 cm lang 80mm på enden, 40 mm bred ved skaftet og vekten ble 690gram. Skaftet lagde jeg litt ovalt.

Jeg oljet den med kokt linolje

Teknisk sett er åren vellykket og den ser bra ut men sammenlignet med min vingåre så ble jeg ikke frelst umiddelbart.
Det var tre stykker som prøvde åren. Ingen av oss syntes det var noe voldsomt fremskritt.
Det er veldig lett å padle med Grønlandsåren men det går senere. Er man på tur med mange andre så må man jobbe mere for å holde samme fart som resten av turfølget.


Padleklubb.
Vi har lyktes godt med ukentlig padling for å få satt klubben i folks bevisthet.
 Vi valgte også denne gangen å padle fra Børsa til Buvika  rett og slett for at det er flott utsikt og fint lys med solnedgangen på returen.

På disse mandagskveldene har vi nå vært 4-11 stykker noe jeg er veldig fornøyd med. Spesielt sent i september.
63 grader og 19 minutter nord er ganske langt nord og vi har vært veldig heldige med de fleste mandagskveldene.

I vår kjøpte jeg en brukt kajakk, en eldre Hasle Excursion 500. Det ble suksess hjemme. Fruen har blitt med og synes det er fint å være med. Hun har derfor fått seg en Typhoon tørrdrakt som er delt med et glidelås på midten, det er lett å komme inn og ut av denne typen. Drakten kjøpte vi på høstsalg hos Skandinavisk høyfjellsutstyr i Trondheim. Vi har vært fornøyd med servicen og tonen vi møter på Skandinavisk Høyfjellsutstyr.

Padlehøsten har vart lenge og er ennå ikke slutt.
For min del så slutter den når skisesongen starter.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?