Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

onsdag 25. juni 2014

VHF ombord i Jeanneau Merry Fisher 595

Å få plass til VHF i en Jeanneau Merry Fisher på en pen og praktisk måte var en liten utfordring. Jeg ønsker ikke å lage skjemmende hull i båt og innredning og jeg vil ikke ha radioen i taket.


I første runde har jeg laget en radioholder som skal holde VHFèn oppunder "taket" inne i rommet bak vasken på SB side. Da tror jeg det vil være noenlunde greit å betjene den og jeg slipper stygg montasje samtidig som plassen til skaffetøy (husgeråd) er bevart.

VHFèn en Lowranve LVR 880 har innebygget både DSC og vanlig FM-radio.  Når radiosignalene dør ut på FM-båndet må jeg se på mulighetene til å koble til en eller annen giver for DAB, den tid den sorg.


På Merry Fisher 595 er det en liten utfordring å få montert antenne da båten har dobbelt tak og det er vanskelig å komme til med kabeltrekking.
Banten antennen er pen men
kabelen trenger å kunne rotere
 under antennen
Opprinnelig var planen en Banten VHF antenne, en pen liten plastantenne oppe på taket. Ulempen med den er at du må tvinne kabelen for å skru den av og på toppdelen. Dersom kabelen da ikke går rett gjennom taket og kan rotere fritt under vil kabelen ryke etter en stund. Siden takhøyden i naustet er knapp må jeg ta antennen av hver gang, dermed bortfalt den planen.


Jeg bestemte meg da for en Glomex sidemontert antenne.
 Den er leddet og enkel å legge ned.
Merry Fisher har et asymetrisk styrehus for å gi mer plass innvendig. Det brede dollbordet er på styrbord side. Jeg synes dermed at antennen bør plasseres der den er minst i veien og valgte det dollbordet som blir minst brukt og satte antenne i taket på Babord side. 
Kabelen førte jeg fra VHF og bak til skottet, på tvers under dørken og opp inne i skapet på babord side. (En fordel å allerede ha gjort om det rommet til skap, se omtale om dette på bloggen. Uten adkomst til dette rommet er det vanskelig å få frem antennekabelen.)
Fra skapet boret jeg et hull som treffer akkurat ved vindusprofilen og limte en liten kabelskinne til denne og opp til øverst på vindusprofilen.
Utvendig på vindusprofilen skrudde jeg av dørstopperen og boret hull så høyt oppe i profilen som mulig. Deretter boret jeg hull ut mot babord se bilde.
Boret hull så langt oppe som mulig.
Kabelen er siden gjemt inne i en liten skinne som er limt på.
Antennen festet jeg på siden av takutstikket. Jeg velger å bore hull helt gjennom, det er såpass tykt materiale at det går an å bare bore slik at skruene får tak. Ulempen er at det blir mye styggere dersom skruene sprenger ut et lite stykke, da blir det et stygt lite krater.
Erfaringene med denne plasseringen er god, så langt er jeg fornøyd.

NB! Antennekabelen til Glomex antennen blir litt for kort så man må skjøte på 1-1,5 meter med antennekabel.

Antennen skimtes liggende.
Det er lett å justere den i ønsket vinkel
Erfaringene med VHF apparatet er gode. Erfaringen med kombinasjonen VHF og FM radio er ganske gode. Ulempen er at FM radioen mutes ned når det er noe som foregår på VHFen. Løsningen er å ikke bruke scan funksjonen. Den lytter likevel på ch.16 og den har selectiv call funksjon så problemet er lite.
Modellen er gått ut men det kan komme nye når DAB nettet kommer i drift.

Jeg regner med å skaffe et DAB adapter når det blir nødvendig.

Det finnes også gode håndholdte VHF apparater å få kjøpt. De beste har DSC og innebygget GPS for posisjon. Ulempen med håndholdt VHF i små båter er at man kommer så langt ned mot vannflaten at rekkevidden blir dårligere, antennen jeg satte opp øker høyden med et par meter. Et par meter lengre opp utgjør flere nautiske mil i rekkevidde for radioen.

En annen ulempe med håndholdt er strøm og batteri. Man må sørge for at apparatet er oppladet/har nye batterier slik at det faktisk virker når du har bruk for det. Batteriene må skiftes/lades minst en gang pr. døgn, helst to.


En fordel med håndholdt er at de er mer mobile, dette har jeg løst ved at jeg har en enkelt og rimelig håndholdt VHF med scannefunksjon og som er ladbar. Ulempen er at det ikke er vanntett.

VHF sertifikat er blitt enkelt, prøven kan nå avlegges på nett. Når jeg tok prøven måtte man på et godkjent prøvested, det fungerte bra det også.
Selve pensumet for VHF er ganske enkelt og prøven omfatter det som er nødvendig å kunne for å eie og betjene en VHF i et "skip". 

Jeg er tilhenger av at alle bruker en registret VHF, det fremmer den felles sikkerheten på sjøen og gir økt sikkerhet for deg og de du har ansvar for ombord. Telenor maritim som har ansvaret i Norge har inngått samarbeid om diverse fordeler for de registrerte brukerne.
Redusert medlemsavgift for totalmedlem i Redningsselskapet.
Prisgunstig redningsforsikring. Gratis å ringe via 0120 (blir viderekoblet).
© Asbjørn Solberg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?