Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

lørdag 21. juni 2014

Forsøk på fisketur i dag.

Det er midtsommer og 8-9 varmegrader. Når vi kjørte over Hemnekjølen i går var det 3 grader og sluddbyger.
Det var meldt ganske dårlig vær så jeg dro ut før 12 i dag.
Allerede når jeg kom ut på Klakkan var det over 0,75 meter med signifikant bølgehøyde. Det var en del bølger, når de blir store nok rett forfra er 8-10 knop en behagelig fart.
På VHFèn kom de med en Securite melding med "Gale warning- kulingvarsel"

Fint å sitte inne og se ut på fiskestanga.
Når jeg kom fram var det såpass hard vind at jeg drev i mellom 1 og 2 knops fart.
Jeg slapp ut snøret og forsøkte et par-tre runder. Når det er såpass store bølger tror jeg at et gammeldags nylonsnøre ville vært bedre. Det er ikke så stivt som fireline noe som ville gitt mindre skarpe bevegelser på jiggen. Jeg har nesten aldri fått fisk når det er for stor sjø, det fikk jeg ikke nå heller.

Etter dette forsøket så gikk jeg inn mot Lesundet.
Med sjøen inn fra siden gikk jeg på 19-21 knop og det var ganske behagelig. På vei inn mot Lesundet fikk jeg sjøen rett akter og gikk på 15-20 knop, båten girer ganske lite men jeg mistet litt fart når jeg nådde igjen de største bølgene. Med litt gasspådrag så løftet den seg fint. Jeg prøvde fisket  litt der, det er en del mindre sjø der, men vindstyrken var på ca.10 m/sek og jeg trodde såpass lite på fangst at jeg ikke orket å begynne med det nye drivankeret. Hadde vi vært to ombord så hadde det blitt prøvd.
Et lite overblikk over vårt område sett fra Knubben 390 moh.

Det ble en kort tur, men jeg fikk luftet meg.
Ved naustet var det så mye sjøgang og vind at jeg ikke fikk ut kajakken uten å fylle den med vann. Jeg valgte da å gå tur istedet. Jeg fikk gått en fin liten fjelltur etterpå.

Skal se om det går an å få ut kajakken i morgen.

Over helga skal jeg laste ned et par filmer fra GoPro kameraet og se om det ble noe av det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?