Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

tirsdag 10. juni 2014

Minicruise rundt Skardsøya nå i helga.

Med gjester som ikke er 100 % mobile så blir det ikke så aktivt sjøliv, men vi hadde det hyggelig på land. Vi serverte kveite fra forrige båttur.
Begge sønnene kom utover og vi tok en lite sightseeing rundt Skardsøya.
Denne gangen fikk jeg for første gang prøve meg som passasjer i egen båt. Siden det var så fint vær rigget vi akterdekket med puter og bord, noe jeg ikke gjør når jeg er ute å fisker.

Først gikk vi bort til Lesundet før vi tøffet rolig gjennom, det er en ganske lang 5 knops sone så jeg tok kokeapparatet ut og satte på kaffen. Med en kaffekopp på akterdekket så tøffet vi gjennom de smale pasasjene i Lesundet.

I siste bukta før Lesundet er ferdig driver en kamerat og bygger naust, vi tok en liten kaffepause der og kikket på bygget. Det blir et veldig fint og robust naust med svalgang og åpningsbar sideport for å få inn kveldslyset.

Siden vi hadde planlagt å besiktige naustet tok vi gummijolla på slep slik at vi kom oss til land. Det ble noen stopp og justeringer på taulengden før det fungerte godt. Med 10-12 meter tau ute så kunne vi gå opp til 22 knop, da begynte gummibåten å leve sitt eget liv og vi nærmet oss grensen for at det skulle gå bra. 22 knop holder, men det blir ikke kjørt noe mye med gummijolle kunne jeg se.

Senere skal jeg forsøke å se hva som skal til for å få jolla på dekk. (Det er en liten 2+1 personers jolle). Hittil har jeg ikke hatt behov for å ta med jolle på langturer.

Videre fra Lesundet gikk vi mot Eidestranda og fulgte leden inn Torsetsundet i retning Årvågsfjorden. Vi passerer der innseilingen mot Kallandsvågen som ender i Drageidet, da har vi 100 meter med fastland før vi er nesten ved naustet (sjøhuset).

Når man passerer Stemshaug og svinger på innsiden av Storøya og inn i Dromnessundet er det skikkelig idyllisk. Fra Espneset lykt, forbi Vihals, under brua og ut til Vikaskjæret er det 4 knopsgrense. (For de med seilbåt så er makshøyden 16 meter gjennom Dromnessundet.)

Deretter økte vi farten til 21-22 knop og gikk Trondheimsleia hjem igjen. Yngstesønnen som kjørte, trimmet ut motoren langt mer enn jeg har gjort når jeg er alene, det ga en brukbar boost når vi var tre personer ombord. Jeg kommer nok til å forsøke med å trimme mer radikalt også når jeg er alene.

Turen er på 22,5 nm så det er ikke så langt, men det var strålende sol og en fin tur.
Erfaringen som passasjer ombord er bra, det var en trivelig opplevelse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?