Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

søndag 29. juni 2014

Nattfiske

Jeg var sosial fram til i halv ti tiden i går kveld. Da dro jeg ut på fisketur.

Jeg fikk en 5 kilos torsk og 4 småsei sammen med en fin opplevelse selv om vind og sjø er litt over det som er greit for fisking. Med 5-10 m/s med vind og signifikant  bølgehøyde på 0,5-3/4 meter blir det litt urolig, de største bølgene kan bli ca. dobbelt så store som den signifikante bølgehøyden. Vind og strøm gjør at jeg driver alt for fort.




Nytt stort drivanker gjør at det går an å fiske selv om det er litt mye vind og sjø.
Jeg har kjøpt inn noen små plastvinner med 20 m tau som jeg brukte, de må forlenges litt, det er litt for kort, drivankeret blir liggende litt for høyt i sjøen, men oppbremsingen var merkbar og nesten nok. Lengre tau og et lite lodd i enden av drivankeret vil hjelpe mye.

Ankret opp i en lun vik for å sløye fisken
Jeg dro inn i ei lun bukt ved Ramsøysundet og ankret opp for å gjøre opp fisken. Akterdekket blir så urolig midt ute i leia.
Utrolig fint å stå i nattlyset med sola akkurat under horisonten å sløye og filetere.

Returen over Trondheimsleia er som vanlig litt mye krapp sjø over på Hitra siden, der gikk jeg i 10-12 knop, den bærer akkurat i plan da.

Ramsøysundet med Tustnastabban i bakgrunnen kl 02.22
Når jeg legger motoren på sånn passe gasspådrag i litt grov sjø så blir den litt "selvregulerende".  Er det tungt så ligger jeg på 10-12 knop, når bølgene krymper litt så går båten lettere, da øker farten til 15-16 knop av seg selv. Når jeg var kommet halvveis over så var det bare å øke til 3750 rpm og gikk da i 21 knop
resten.
Når jeg kom hjem plugget jeg kjøle/fryseboksen til et batteri jeg har i boden, satte termostaten på 1 grad og la fisken oppi.
Jeg dro jolla inn i naustet ca.03.00 så det ble litt slow start i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?