Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

tirsdag 3. juni 2014

Padleturer med kajakk i helga som gikk. Bølger påvirker farten.

Jeg bruker kajakken som mosjon og synes det er trivelig. Ofte har jeg sett havørn, havoter samt mye annet liv i og langs fjæra. En gang har jeg sett ei stor flyndre ligge å bakse for å komme seg ned igjen.
Med inneklemt dag på fredag så tok jeg med arbeid ut på hytta, takket være Ice net så går det ganske bra.
Nå i helga ble det mye sosialt og kveita ble spist som fellesmåltid i hyttegrenda.

Det ble derfor litt knapt med tid for kajakkpadling men jeg fikk til to turer.
Som sagt bruker jeg kajakken til mosjon, GPS er derfor en fast partner på fordekket. Den røper umiddelbart om jeg slapper litt av.

Bølger og vind påvirker gjennomsnittsfarten.
Det skal ikke mye bølger og vind til før det påvirker gjennomsnittsfarten i stor grad selv på så korte turer som jeg tok nå, knappe 3 km hver vei totalt  litt under 6 km pr.tur.
Med moderate bølger og litt motvind på vei ut ble snittfarten 7,5 km/h, da er jeg såpass mør at jeg ikke klarer å hente opp noe på returen og totalsnittet ble 7,5 km/h.
På søndag var det nesten havblikk og bare en svak trekk. På vei ut lå snittet på 8,6 km/h. På returen var det noen understrømmer og en svak motvind slik at snittet falt til 8,5 km/h totalt. Det er en Nelo Amasalik jeg padler.

På disse to identiske korte turene varierte snittfarten med 1 km/h med moderate småbølger og litt vind sammenlignet med helt flatt hav og vindstille.
Mest sliten var jeg på fredag med snittfart på 7,5 km/h.

Siden det ble så kort tur med kajakken så rakk jeg fruens ønske om å gå tur før vi dro hjem til hverdagen igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?