Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

tirsdag 5. juni 2018

Ulykker med utlendinger i båt. Hvordan forhindre.

En liten NRK*  notis fra i dag fik meg igjen til å tenke på sikkerhet.


Polsk mann døde etter båtvelt 


Ein polsk mann i 40-åra som vart innlagd på sjukehus etter ein båtvelt i Ramfjorden ved Tromsø i slutten av mai, døydde på sjukehuset måndag. Dei pårørande er varsla, opplyser Universitetssykehuset Nord-Norge.

Jeg er selv ganske ofte ute å fisker, jeg legger merke til at fisketurister av utenlandsk herkomst, gjerne tysk, de står i båten hele tiden.
Nordmenn er vokst opp med formaninger av typen:
Sitt i båten
Bare en flytter seg om gangen

De som ikke er vokst opp med båt har ikke fått dette inn fra barnsben av.

Det er lett se om det er båtvante nordmenn eller utlendinger som er ute og fisker, så godt som alle utlendinger står i båten, selv i små robåter. Det kan ofte være fire fem mann som står med hver sin stang og fisker, det skal så lite til før det blir ubalanse og båten velter.

Med de vanntemperaturene det er vinter, vår og høst på norskekysten så tar det ikke mer enn 10-15 minutter før man begynner å få så dårlig motorik at det begynner å bli vanskelig å håndtere situasjonen.

Etter de første 10-15 minuttene krever det sterk vilje, god kondisjon, øvelse i krisehåndtering og flaks dersom det skal gå bra. Med flaks mener jeg at det må komme hjelp ganske raskt.

NB! Denne kommentaren er ikke basert på konkrete kunnskaper om den spesifikke ulykken, jeg vet ikke noe om hva som forårsaket ulykken eller situasjonen. Min kommentar er generell og ikke rettet mot denne personen og jeg føler med hans pårørende.

Hva kan man gjøre for å forhindre ulykker med båtvelt eller at folk havner i sjøen, også nordmenn havner i sjøen av og til.

  1. Forebygge. Sitt i båten (små båter), bruk sikkerhetsline for å forhindre fall overbord på litt større båter. Bare det å falle overbord er dramatisk, båten driver ofte i 0,5-1,5 knop, ingen svømmer så fort, spesielt ikke med klær og støvler på. Det å ligge 3 km fra land uten båt i kaldt vann gjør at du har små sjanser til å overleve selv med redningsvest, det eneste du kan gjøre er å se at båten driver av sted.
  2. Redningsvest eller dress med oppdrift.
  3. VHF, vanntett. Mobiltelefon pakket vanntett. Vurder også en epirb, personlig nødpeilesender.
  4. Grab-bag med det viktigste utstyret som nødraketter, såkalt passasjerdrakt eller tørrdrakter.
  5. Dersom du sjeldent eller aldri er i kaldt vann, øv litt. F.eks hopp ut fra robåten med klær på en gang og føl litt på hvor vanskelig det er (husk å øv i trygge rammer)
  6. Sørg for tilrettelegging slik at det er enkelt å komme seg opp i båten igjen, f.eks badestige. Det er veldig vanskelig å komme seg ombord i en litt større båt uten badeplattform/stige. NB! Husk at man kan gå opp via påhengsmotoren (outboarder) der det ikke er noe annet.

Man kan sikkert komme med flere momenter, men har man tenkt på ovenstående så er man et godt stykke på vei og redningsaksjonene blir mindre dramatiske og katastrofale.

*(NRK= norsk rikskringkasting- The Norwegian Broadcasting)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?