Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

tirsdag 5. juni 2018

Tennplugger for båtmotorer med fokus på E-tec

De fleste påhengsmotorer (outboardmotorer) skal ha nye tennplugger hvert år. Evinrude sier hvert 3-år. Jeg kjører så mye og ligger også mye på tomgang og fisker så jeg skifter oftere, i gjennomsnitt 1,5 år mellom hvert skifte.
Det som avgjør hvor ofte du bør skifte er:
Antall timer med marsjfart
Antall timer med tomgang/lav fart
Årsaken til at det er forskjell ligger i ønsket om jevn og pen tomgang. For å få pen tomgang gir E-Tec ca 3 ganger så mange strømpulser på tennpluggen som ved marsjfart, med andre ord slites pluggen mer med mye tomgangskjøring.
Jeg hører når det er på tide dersom jeg ikke bytter, lyden på tomgangen blir litt mer "rufsete".
På moderne motorer er riktig montering av tennpluggen viktig. Det er enkelt arbeid men du må sjekk ut hva som er rett for din motor.
Det som er riktig montering er:
-Riktig moment
-Riktig posisjon på elektrodebøylen i forhold til innsprøytningsdyser.
For å få riktig momentet for montering av tennplugger er det nødvendig med en momentnøkkel.
(Erfarne mekanikere gjør ofte dette uten momentnøkkel likevel, men i dag er det et sterkt økende fokus på riktig moment i alt vedlikehold, ofte trekkes det for hardt til.)
De fleste tilfeller med pluggfeil kan spores tilbake til et feil monterings moment. Er det for lavt kan det føre til tap av kompresjon og til overoppheting. Brudd i isolator eller midtelektrode i forbindelse med vibrasjoner er en annen konsekvens.
Momentet er avhengig av:
- hvilket materiale toppen av motoren er laget i
- gjengediameter på pluggen
- type tetning dvs om det er med flat flate (en slags pakning) eller om det er konisk tetning
Plugger med flat tetning:
Aluminiumstopp:
18 mm plugg- 35-40 nm, 14 mm plugg-25-30 nm. 12mm plugg-15-20 nm, 10 mm plugg-10-12 nm
Støpejernstopp:
18 mm plugg- 35-45 nm, 14 mm plugg-25-35 nm. 12mm plugg-15-25 nm, 10 mm plugg-10-15 nm
(Info fra NGK pluggkatalog)
Plugger med konisk tetning, jevnt over litt mindre moment.
På E-tec og en del andre motorer med innsprøytning er det spesielle monteringsanvisninger som må følges.
Det skyldes at pluggens elektrodebøyle må stå i bestemte soner. (Rettere sagt, det er noen soner bøylen ikke kan stå i.
Evinrude har en youtube filmsnutt om dette. https://youtu.be/nSngWQoWrF4 , se skisse på soner nedenfor.
Min E-tec 90 har 14 mm plugg, (16 mm koppnøkkel) de skal trekkes til med et moment på mellom 25 og 30 newtonmeter, jeg må da passe på at pluggindekseringen ikke står i feil sone.
Prosedyren er:
-Litt fett på pluggens pakning
-Dra til med fingrene
-Sett på momentnøkkelen og trekk til 25 newtonmeter, følg med om indeksmerket er i riktig sone evt fortsett å trekk til du kommer inn i sonen men ikke med mer enn 30 nm. (Riktignok sier instruksen på Evinrudes fabrikk at de kan trekkes til med inntil 41 nm på montasjelinjen men det anbefales ikke å trekke til med så mye, pluggen kan knekke eller gjengene på motorblokka kan rives ut.)
-Dersom du ikke kommer inn i sonen må du prøve en annen plugg. (De er forskjellige.)

Lykke til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?