Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

mandag 25. juni 2018

Radio og høyttalere i Merry Fisher 605


Plassering av høyttalere
En weekend dukket det opp et supertilbud med 50% fra Maritim.no på DAB radio. Jeg bestilte Radio, høyttalere og antenne. Med erfaringene fra min forrige båt så er det tilstrekkelig med bare dipol antenne, en tråd antenne som legges inne i båten, jeg føler ikke at jeg trenger utvendig antenne.
I ettertid har jeg montert en liten antenne for glassmontering. Ledning fra radioen, opp fra skapet inn i bakkant av oppbevaringsrommet bak vasken, boret hull i glassfiberkanten helt inne ved vinduet mot bakveggen. Ledningen er klagt i sprekken mellom vindu og sort bakvegg, antenne er limt bak gardinen helt i toppen av vinduet.
Jeg boret hull i taket og monterte høyttalerne. Det er veldig god plass til høytalerne, er ikke sikker på dybde men jeg får armen inn i åpningen mellom inner og yttertak.

NB! På MerryFisher 605 er det ferdig kablet til høyttalere, kabelen går ned til sikringsboksen under førersetet.
Jeg tror det er klargjort for radio på alle nyere Merry Fisher, på min gamle 595 fra 2013 var det ikke klargjort.

Det er vanskelig å finne en god plassering av radioen, foreløpig plan er å montere den på glassfiberveggen under gasspaken. Det er ikke en optimal plassering men da er radioen ute av veien, det er enkelt å montere og man når muteknappen kjapt dersom man får inn noe på VHF.

Plassering av radio
Det er plass på dashbordet ved siden av kartplotteren, men jeg har ikke lyst til å få lyset fra radioen oppe på dashbordet, så jeg tror den ender opp litt for lavt, under gass-gearspaken

Til høyttalerne brukte jeg hullsag med Ø-120 mm.
Til radio er det hullsag Ø- 90-92 mm.
Bortsett fra støvsuging så tar monteringen noen få minutter.

Kabel for søkelys: Når jeg hadde boret hull så sjekket jeg om det ligger kabel for søkelys klar, det gjør det. Jeg stakk hånden inn og følte en kabel med bra tverrsnitt som forsvinner fremover, det betyr mest sannsynlig at det er kabel ferdig for søkelys.


Utprøving av radio, den virket umiddelbart
med antenne liggende inne i skapet. Her ser du hvor
kablene ligger (kommer fra)

5 kommentarer:

  1. Hei! Takk for en flott blogg. Jeg har lest den siden du fikk 605,en og synes du har mange fine artikler i den. Liker spesielt at du tar bilder og forklarer så bra som du gjør om ulike tema. Jeg har samme båt som deg og er veldig godt fornøyd med den. Er i ferd med å montere DAB-radio og studerer artikkelen din om dette. Har du fremdeles ikke montert DAB-antenne på taket og hvis ikke , hvordan har du lagt antennen din? Hvor dype høyttalere er det plass til oppe ved taket?
    På forhånd takk for svar, og håper du fortsetter med fine artikler.
    Med vennlig hilsen: Lars-Olav Pettersen, EVENSKJER
    Bruker mail: larsolavpettersen@hotmail.com

    SvarSlett
  2. Hei. Jeg har ikke antenne på taket, men kjøpte etterhvert en antenne for å montere på vindu. Boret et lite hull helt i bakkant av vindu og gjemmer ledningen i sprekken mellom den svarte bakveggen og vinduet. Har limt antennen bak gardinen helt øverst på vinduet. Den gamle løsningen fungerte godt nok, men denne gir selvsagt bedre mottak der det er dårlig.
    Skal forsøke å huske å ta et bilde og oppdatere.
    Takk for omtale. :-) Ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei igjen. Er denne antennen en slik type som er beregnet for biler?
      Mvh. Lars-Olav

      Slett
  3. Dybden på plassen til høyttalere er jeg usikker på, men det er dypt og god plass. Jeg får armen inn gjennom hullet til høyttalerne og mellom inner og yttertak.

    SvarSlett
  4. Det er standardantenne som er limt rett på vinduet, men den ble kjøpt på en forretning i Rørvik som driver med maritim kommunikasjon, mest VHF.
    Det er mulig at noen antenner krever jordplan, følte meg litt usikker, derfor jeg kjøpte på et sted med kompetanse. Husker dessverre ikke betegnelsen på antenne. ( :-) Irriterer meg litt at jeg glemte å oppdatere det.)

    SvarSlett

Har du kommentarer eller tips?