Translate

Om båten

  • Kallesignal: LA 4689.
  • MMSI: 825701501
  • Hastighet: 32 knop.
  • Lengde 5,75 m.
  • Bredde 2,46 m.
  • Dybde 0,43 m.
  • Høyde over vannlinjen 2,18 m.
  • Vekt 1050 kg + motor 140 kg.
  • 3-4 køyeplasser.
  • Bensintank 100 liter.
  • Vanntank 20 liter.
  • Motor: 115 HK Yamaha.
  • CE kategori C6.
  • AIS: Veslefrakt,
  • Kommersiell bruk av stoffet kun etter avtale.

fredag 8. juni 2018

Nye fiskemetoder og nye hjelpemidler. Montert linehaler.

Legg til bildetekst
Det er nå montert en Northlift lh2000 linehaler. Den ble plassert like til BB for tanklokket for bensinfylling. Jeg tror den skal være lite i veien der bak.
Planen er å begynne mer med agnfiske og da må man ligge i ro. Jeg har fått tips om at det ikke fungerer dersom man driver fortere enn 0,5 knop. Ute der jeg fisker blir hastigheten ofte over 1,5 knop.

Det er  kjøpt 350 meter med 6 mm ankerline og en trommel for hageslange. Planen er å ankre opp på 100-150 meters dyp og forsøke med agn der.
Oppankringen skjer med et 7 kilos anker, det er tungt å dra opp igjen fra så store dyp, derfor er det kjekt med linehaleren.

Fisket skjer med 750 grams til 1 kilos blylodd nederst og kroker med agn over.

Linehalere krever en god del strøm akkurat i startøyeblikket og ved tung last trekker den helt opp til 35 A. Det betyr at man må ha kraftig kabel fra batteriet. Jeg legger opp 4 eller 6 kvadrat kabel, det spørs på lengden det blir.
Dersom det blir mer enn et par meter så blir det 6 kvadrat ledning.

NB! Det er tynt laminat så man må bruke en plate å sette linehaleren på, det må også brukes plate under. Jeg bruker å surre fast haleren i halerens håndtak og til et øye jeg har montert, da blir det ikke bøyemoment på glassfiberdekket.

Kilde Maritim.no









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du kommentarer eller tips?